نیویارک تایمز: نشست مسکو حکومت اشرف غنی را بیشتر ضعیف خواهد ساخت

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در یک مطلب تحلیلی در مورد وضعیت گفتگوهای صلح افغانستان، تحت عنوان "طالبان در مسکو با سیاستمداران افغان، نه با رئیس جمهور غنی ملاقات می‌کنند" می‌نویسد، تا چند روز آینده طالبان در مسکو با سیاستمداران افغان ملاقات خواهند کرد.

به نوشته روزنامه این حرکت، حکومت رئیس جمهور غنی را بیشتر ضعیف خواهد ساخت، چون کابل قبلاً نیز در حاشیۀ گفتگو‌ها باقی مانده‌است.

روزنامه نیویارک تایمز از این نگرانی رئیس جمهور غنی هم یاد کرده که گفته‌است، اگر امریکا قبل از گفتگو‌های طالبان با حکومت در مذاکرات با این گروه عجله کند، دولت افغانستان که به قیمت گزاف ساخته شده‌است، تضعیف خواهد شد.

روزنامه به نقل قول از برخی اعضای احزاب سیاسی افغانستان می‌نویسد که آن‌ها دعوت اشتراک در مذاکرات روز سه‌شنبه و چهارشنبه در مسکو را دریافت کرده‌اند.

اما به نوشته نیویارک تایمز، تا هنوز روشن نیست که این نشست را کی دعوت کرده و کی‌ها در آن اشتراک خواهند کرد؟

روزنامۀ نیویارک تایمز از صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نقل قول کرده که گفته‌است به نشست مسکو نیاز نیست، چون به‌گفته وی این اجلاس به تأمین صلح در افغانستان نخواهد انجامید.

آقای احمدی نشست مسکو را یک نمایش خوانده‌است.

  • نشریه شورای روابط خارجی امریکا

نشریه شورای روابط خارجی امریکا با اشاره به بحران‌های بین‌المللی در کنار ترکیه، عراق و چین مطلب تحلیلی را در مورد تلاش‌های جاری صلح در افغانستان به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد، به سلسلۀ مذاکرات هیئت امریکایی با نماینده‌گان طالبان در قطر، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، روز دوشنبه گذشته در مورد جزئیات مسوده هر دو جانب معلومات داد.

نشریۀ شورای روابط خارجی از عکس‌العمل محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در قبال اظهارات زلمی خلیل‌زاد نیز یاد کرده که خواستار گفتگو‌های مستقیم طالبان با حکومت افغانستان شده‌است.

در این مطلب هم‌چنان از نامۀ رئیس جمهور اشرف غنی به دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هم یاد شده که بر اساس گزارش‌ها، آقای غنی در آن خواستار باقی ماندن تعدادی از نیروهای امریکایی با مصارف اندک در افغانستان شده‌است.

نشریه از قول ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی امریکا می‌نویسد که گفته است، پالیسی امریکا در مورد افغانستان باید طوری تنظیم شود که از یک طرف جلو خطر خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان گرفته شده، از جانب دیگر مصارف حضور نیروهای امریکایی در این کشور به کم‌ترین سطح آن برسد.