زلمی خلیل‌زاد سفر تازه‌اش در رابطه به صلح را به منطقه آغاز می‌کند

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان سفر تازه‌اش را در رابطه به صلح به منطقه آغاز میکند.

قرار است زلمی خلیل‌زاد به هدف گفتگوهای صلح افغانستان مرحله پنجم سفرهایش را به کشورهای منطقه در روزهای نزدیک آغاز کند.

وزارت خارجه امریکا و آقای خلیل‌زاد در این مورد تا هنوز ابراز نظر نکرده اند اما روزنامه پاکستان تودی گزارش داده که زلمی خلیل‌زاد پیش از برخی تفاهمات با طالبان نخست به اسلام آباد می‌رود.

این روزنامه سفر آقای خلیل‌زاد را مهم خوانده و گفته است که این سفر پیش از تاریخ ۲۰ ماه جاری میلادی صورت خواهد گرفت.

  • تلاش کردیم تا در مورد این سفر آقای خلیل‌زاد نظر وزارت خارجه پاکستان و سفارت امریکا در کابل را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

وزارت خارجه افغانستان نیز ابراز نظر در باره سفر زلمی خلیل‌زاد به کشورهای منطقه را پیش از وقت میداند.

اما محمد امین کریم مشاور رئیس جمهور غنی در امور بین المللی میگوید که برای حل بحران کنونی افغانستان به تلاش‌های زیاد نیاز است.

آقای کریم روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که اسلام آباد در چالش‌های کنونی افغانستان نقش برازنده دارد:

محمد امین کریم مشاور رئیس جمهور غنی در امور بین المللی

او افزود:

"ادامه سفرهای نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان یک امر طبیعی و لازمی است و با توجه به ابعاد داخلی، منطقه ای و جهانی بحران این کشور گفتگو با کشورهای منطقه با اهمیت است. تا هنوز بسیاری از مسایل حل نشده و با توجه به این موضوع در بحران و قضایای افغانستان پاکستان نقش مهم دارد."

در عین حال برخی از رسانه های پاکستان گزارش داده اند که آماده‌گی ها برای سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در وزارت خارجه پاکستان ادامه دارد و زمان دقیق این سفر نیز در چند روز نزدیک اعلام خواهد شد.

این پنجمین سفر زلمی خلیل‌زاد در رابطه به صلح افغانستان به کشورهای منطقه است، وی در جریان سفرهای قبلی اش نیز به پاکستان، افغانستان و برخی کشورهای منطقه سفرهای داشت.

زلمی خلیل‌زاد درماه جنوری نیز به کابل، اسلام آباد، دهلی نو و بیجنگ پایتخت چین سفر نمود و همچنان با نماینده های طالبان در قطر گفتگوهای شش روزه را انجام داد.

پیش از این گفته شده که نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در ۲۵ ماه جاری میلادی باری دیگر با نماینده های طالبان در قطر گفتگو خواهد کرد.

حالا محمد امین کریم مشاور رئیس جمهور غنی در امور بین المللی که مسئولیت هیئت گفتگو کننده حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با حکومت را نیز برعهده داشت میگوید که تلاش های صلح امریکا تا حالا از دید وی و ناظران بگونه درست ادامه داشته است.

نسیم شفق