حکومت افغانستان: کار سروی پروژۀ تاپی در ۵ ولایت افغانستان تکمیل شده‌است

آرشیف

حکومت افغانستان می‌گوید کار سروی پروژۀ تاپی در پنج ولایت افغانستان تکمیل شده و انتظار می‌رود در سال جاری کار ساخت این پروژه نیز آغاز گردد.

یک سال پس از افتتاح کار عملی پروژه تاپی در افغانستان، حالا حکومت افغانستان می‌گوید که سروی‌های بخش تخنیکی، ماین، محیط زیست، استملاک زمین و اجتماعی تکمیل شده‌است.

اجمل احمدی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور مالی و بانکداری و سرپرست وزارت تجارت و صنعت به روز پنجشنبه «۲۵ دلو ۱۳۹۷» در یک نشست مشترک خبری با معین وزارت معادن و پترولیم، رئیس کمپنی تاپی و رئیس اداره محیط زیست در کابل از پیشرفت‌ها و آغاز کار ساخت این پروژه در سال جاری اطمینان داد.

او افزود:

"کار عملی این پروژه شروع شده تمام تیم‌ها در پنج ولایت رفتن سروی‌ها را انجام دادند، ما معلومات‌ها را جمع کرده و تفاهمنامه‌ها را تکمیل می‌کنیم، پروسه تدارکات بسیار بزرگ است با بانک‌های بین‌المللی باید صحبت شود، ما امیدوار استیم که تمام این مراحل تکمیل شده و پروسۀ ساخت امسال شروع می‌شود."

آقای احمدی همچنان گفت که هزینۀ پروژه تاپی از ۱۵ میلیارد دالر به پنج میلیارد دالر پائین آمده و در ضمن شرکت‌های ایتالوی، آلمانی و ترکی برای ساخت آن انتخاب شده اند.

نقشه پایپ لاین تاپی

سید محبوب‌الله ربانی معین وزارت معادن و پترولیم نیز در این نشست گفت که اجرای این پروژه توسط شرکت‌های بزرگ بین‌المللی صورت گرفته، در بخش تیل و انرژی صرفه‌جوی شده و سالانه ۴۰۰ میلیون دالر از بابت حق‌العبور این پایپ لاین بدست می‌آوریم.

پروژۀ تاپی یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم اقتصادی انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و سپس به هند است.

پایپ لاین این پروژه از ترکمنستان تا هند، در حدود دو هزار کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار می‌گذرد.

بیشتر در این باره: وزارت معادن: کار پروژه تاپی بر اساس پلان عملیاتی به پیش رفته‌است

در این نشست محمد مراد امانوف رئیس کمپنی پایپ لاین تاپی روی اهمیت اقتصادی این پروژه صحبت کرده و گفت این پروژه مورد حمایت چهار کشور قرار دارد.

وی در مورد پیشرفت کارها در بخش پروژۀ تاپی گفت که مرحله امضای قراردادها ادامه دارد.

او افزود:

"در حال حاضر با در نظرداشت تمام موارد قراردادها با افغانستان امضا شده است و به همین گونه یک قرارداد در فبروری سال ۲۰۱۹ میلادی با پاکستان نیز امضا می‌شود، این که در کنار گاز کدام بخش‌های دیگر در قراردادها شامل اند گفتگوها در این زمینه جریان دارد و ما منتظر استیم که به زودی نتیجه بدهد."

این در حالیست که شاه زمان میوندی رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست پس از بررسی گزارش کمپنی پایپ لاین تاپی جواز محیط زیستی را به رئیس کمپنی داده و تأکید کرد که از این پروژه نظارت نیز خواهد کرد.

رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست گفت که بر اساس قانون محیط زیست تمام شرکت‌های سکتور خصوصی و ادارت دولتی مکلف اند که قبل از آغاز پروژه‌ها گزارش اثرات محیط زیستی را تهیه و جواز محیط زیستی را بدست آورند.

کار عملی پایپ لاین تاپی در ماه فبروی سال گذشته میلادی با حضورداشت مقامات ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در ولایت هرات افتتاح گردید.

رئیس جمهور غنی حین افتتاح کار پایپ‌لاین تاپی تأکید کرد که این پروژه برعلاوه این‌که برق و گاز می‌آورد، برای هزارها تن زمینۀ کار را نیز فراهم می‌سازد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده