منشی عمومی ناتو: حکومت افغانستان باید در تلاش های صلح این کشور سهم داشته باشد

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

منشی عمومی ناتو می گوید که حکومت افغانستان باید در تلاش های صلح این کشور سهم داشته باشد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو روی اشتراک افغان ها در تلاش های جاری صلح تاکید می ورزد و می گوید که حکومت افغانستان باید بخش مهم ازین تلاش ها باشد.

طالبان مسلح از گذشته اصرار کرده اند که صرف با امریکا گفتگو می کنند.

اما از زمانیکه تماس های آنها با مقام های امریکایی بیشتر شده و هر دو طرف از پیشرفت در گفتگو های شان سخن می زنند، طالبان موقف شدیدتر اختیار کرده و به تکرار می گویند که نمیخواهند با حکومت افغانستان مذاکره کنند.

منشی عمومی ناتو به روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در شهر بروکسل پایتخت بلجیم گفت که ناتو از تلاش های زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان پشتیبانی می کند.

ینس ستولتنبرگ افزود:

"ممکن نیست که بدون دخیل بودن کامل حکومت افغانستان در تلاش های صلح، صلح پایدار درین کشور برقرار شود، بدین لحاظ ما قویاً از تلاش های سفیر خلیل‌زاد در زمینه تماس با طالبان برای ایجاد شرایط در راستای دستیابی به توافق در خصوص پروسه مصالحه به رهبری افغان ها حمایت می کنیم و البته که حکومت افغانستان باید بخشی ازین پروسه باشد و امکان ندارد که بدون اشتراک کامل افغان ها به شمول حکومت صلح دوامدار برقرار شود."

سرمنشی ناتو با اشاره به نشست شماری از سیاسیون افغانستان و نماینده های طالبان که اخیراً در مسکو برگزار شد گفت که روسیه و تمام اطراف درگیر جنگ افغانستان باید از تلاش های زلمی خلیل‌زاد حمایت کنند.

در همین حال آقای خلیل‌زاد در حساب رسمی تویترش نوشته است که بعد از چاشت دیروز با رئیس جمهور اشرف غنی در شهر مونشن جرمنی دیدار کرد و در مورد جرگه ملی مشورتی و روی نیاز فوری به گفتگوی بین الافغانی بحث کردند.

آقای غنی برای اشتراک در نشست امنیتی مونشن به جرمنی رفته است.

رئیس جمهور افغانستان به مقام ها درین کشور دستور داده است تا جرگه ملی مشورتی را برای مشوره بیشتر در مورد صلح در ماه حوت برگزار کنند.

در حالیکه تلاش ها در راستای برقراری صلح در افغانستان تشدید یافته است، نگرانی های موجود اند که با دستیابی به یک توافق صلح مبادا دستآوردهای سال های اخیر در افغانستان به خصوص در زمینه حقوق زنان و آزادی بیان از دست برود.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که جامعه جهانی در کنار تلاش های صلح، این نگرانی را از نظر دور نخواهد داشت.

منشی عمومی ناتو

او افزود:

"اگر ما صلح، آتش بس و یا هم اگر راه حل سیاسی داشته باشیم البته که این برای تمام افغان ها خوب است به خصوص به زنان و اطفال که همواره در منازعات مسلحانه آسیب پذیر اند. برای من میان دموکراسی، حقوق بشری و صلح کدام تناقض وجود ندارد. ما به صلح، دموکراسی و حقوق بشری نیاز داریم."

یک روز پیش ازین اظهارات منشی عمومی ناتو، طالبان در یک بیانیه گفتند، قبل از گفتگو ها میان نماینده‌گان این گروه و هیئت امریکا که در ۲۵ ماه جاری میلادی در قطر صورت خواهد گرفت، دو طرف به روز دوشنبه هفته آینده در اسلام آباد دیدار خواهند کرد.

حکومت پاکستان نیز تائید کرده که یک نشست میان طالبان و مقام های امریکایی در اسلام آباد برگزار می شود.

طالبان گفته اند که هیئت این گروه با عمران خان صدراعظم پاکستان نیز دیدار خواهد کرد.