رئیس جمهور غنی: حکومت افغانستان نباید در گفتگوهای صلح به حاشیه رانده شود

آرشیف/ رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، حکومت افغانستان نباید در گفتگو های صلح به حاشیه رانده شود.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی تاکید ورزیده که حکومت افغانستان نباید در گفتگو های صلح در حاشیه رانده شود.

آقای غنی امروز در مصاحبه با شبکه جهانی "بی بی سی" گفت:

"امریکا میتواند با هر گروه در افغانستان به توافق برسد اما حکومت افغانستان نمیتواند در حاشیه قرار بگیرد."

این در حالیست که رئیس جمهور غنی روز گذشته در ملاقات با وزیر خارجه ازبکستان در مورد تلاش های جاری صلح افغانستان صحبت کرد.

رئیس جمهور غنی روز گذشته در شهر میونیخ جرمنی در حاشیه نشست سالانه امنیتی با عبدالعزیز کامیلوف ملاقات نمود و در مورد آغاز گفتگو های بین الافغانی بحث کرد.

وزارت خارجه ازبکستان امروز با نشر یک اعلامیه گفت که در این ملاقات در مورد اقدامات که به رهبری و مالکیت افغانها برای حل صلح آمیز تنش ها در افغانستان روی دست گرفته شده، بحث شده است.

رئیس جمهور افغانستان دیروز همچنان با خلوصی آقر وزیر دفاع ترکیه و پیش از آن با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز در مورد گفتگو های صلح بحث کرد.

این در حالیست که انتظار میرود دوشنبه آینده مقام های امریکایی و نماینده های طالبان در اسلام اباد پایتخت پاکستان دیدار کنند.

مقام های پاکستانی و طالبان نشست روز دوشنبه را تائید کرده اند.

و قرار است دور بعدی گفتگوها میان نماینده های طالبان و هیئت امریکایی در ۲۵م فبروری در قطر برگزار شود.

طالبان همواره گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده و تاکید نموده اند که تنها با مقام های امریکایی روی روند صلح افغانستان صحبت خواهند کرد، اما حکومت افغانستان گفته که بدون اشتراک حکومت افغانستان هرنوع گفتگوی صلح بی نتیجه خواهد ماند.

منشی عمومی ناتو نیز روز پنجشبه تاکید کرد که بدون اشتراک نماینده های حکومت افغانستان گفتگو های صلح ممکن نخواهد بود.

ینس ستولنتبرگ در مصاحبه اختصاصی که با رادیو آزادی داشت گفت:

"امکان ندارد که صلح پایدار در افغانستان بدون اشتراک حکومت آن در گفتگو ها تامین شود از همینرو تماس های نزدیک زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان را حمایت می کنیم تا بتواند شرایط را برای گفتگو های مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان فراهم کند، بدون شک که حکومت افغانستان باید بخشی از این گفتگوها باشد، ناممکن است که بدون اشتراک حکومت افغانستان و افغانهای دیگر صلح پایدار تامین شود."

بیشتر در این باره: منشی عمومی ناتو: حکومت افغانستان باید در تلاش های صلح این کشور سهم داشته باشد

ینس ستولتنبرگ در اشاره به نشست اخیر میان نماینده های طالبان و شماری از سیاسیون افغان در مسکو گفت که روسیه و تمامی طرف های جنگ افغانستان باید از تلاش های جاری به رهبری زلمی خلیل‌زاد حمایت کنند.