شورای راه نجات افغانستان: ملا برادر تاکنون به قطر نرفته‌است

سید اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان

هر چند پس از رهایی ملا برادر از زندان و تعیین وی به حیث رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر امید بر این بود که وی بزودی کارش را آغاز خواهد کرد؛ اما شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که ملا برادر چند سال در زندان و از مسایل به دور بوده است بناءً برای وارد شدن به میدان نیاز به زمان دارد.

سید اکبر آغاز رئیس این شورا و یکی از مقامات پیشین طالبان روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که نقش اساسی ملا برادر قبولاندن تصامیم بر طالبان می‌باشد نه مذاکرات چون به نقل از وی ملا برادر در میان طالبان نظامی از محبوبیت زیادی برخوردار است.

وی می‌گوید:

"نقش اساسی ملا برادر که در زمینه صلح روی آن تأکید می‌شد این بود که اگر در فیصله‌های صورت گرفته نام وی باشد طالبان نظامی آنرا خواهند پذیرفت چون در میان آنان از محبوبیت زیادی برخوردار است اما در مسئله مذاکرات کسانی که مصروف اند فکر می‌کنم نقش آنان بسیار برازنده است."

وی می‌گوید با آن‌که ملا برادر به حیث رئیس دفتر سیاسی طالبان تعیین شده‌است اما تاکنون به قطر نرفته‌است.

ملا عبدالغنی برادر که یکی از طالبان پیشتاز عنوان می‌شود سال گذشته میلادی از زندانی در پاکستان آزاد شده و سپس به حیث معاون سیاسی ملا هبت الله رهبر گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر تعیین شد.

طالبان لیست جدیدی را که برای مذاکرات جاری قطر در مورد صلح اعلام کردند گفته‌اند که این لیست توسط ملا برادر و با مشوره رهبر آنان ترتیب شده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان چندی قبل به رسانه‌ها گفت که ملا برادر به خواست وی جهت پیشرفت مذاکرات با طالبان از زندان پاکستان آزاد شد.

ملا برادر یکی از حامیان صلح پنداشته می‌شود و رسانه‌های غربی به این باور اند که پس از تعیین وی به حیث رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در مذاکرات میان امریکا و نماینده‌های این گروه تحرکی به میان آمد.

اما گزارش‌های نیز وجود دارند که پاکستان نمی‌خواهد تا ملا برادر در موضوع صلح افغانستان زیاد دخیل باشد چون وی با پاکستان روابط خوبی ندارد و اکنون با سفر نماینده‌های طالبان به پاکستان و ملاقات با مقامات آن کشور نیز مخالفت دارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز به رادیو آزادی گفت که ملا برادر تاکنون به قطر نرفته اما افزود که کارش را آغاز کرده‌است.

در عین حال وحید مژده یکی از آگاهان سیاسی با در نظرداشت موقف ملا برادر می‌گوید، اگر وی فعالیت‌اش را در دفتر قطر آغاز کند مذاکرات صلح سرعت خواهد گرفت.

وحید مژده آگاه مسایل سیاسی

وی افزود:

"اگر ملا برادر به قطر برود و در آنجا فعالیت‌اش را آغاز کند مذاکرات سرعت گرفته می‌تواند چون گاه گاهی در مذاکرات چنین موضوعات نیز پیش میاید که طالبان می‌گویند که در مورد باید با رهبران‌ شان صحبت کنند و اگر ملا برادر در چنین موضوعات حاضر باشد به این حرف‌ها ضرورت پیدا نمی‌شود."

آقای مژده می‌افزاید که ملا برادر از زندان آزاد شده‌است اما هنوز هم در مکان نامعلومی به سر می‌برد و اجازه رفتن به قطر را ندارد.

این در حالیست که تاریخ ۲۵ فبروری دوحه یک بار دیگر میزبان نشست صلح میان هیئت طالبان و نماینده امریکا خواهد بود.

اما هنوز هم سؤال پاسخ نیافته این است که اگر نقش ملا برادر در روند صلح تا این حد با اهمیت است و به همین دلیل از زندان هم آزاد گردیده پس چرا سفرش به قطر و آغاز کارش به حیث رئیس دفتر طالبان در آن کشور معطل شده‌است؟

آرزو غیاثی