حکومت افغانستان: تلاش می‌کنیم که تا سال ۲۰۳۰ هیچ طفلی از مکتب محروم نشود

شاگردان افغان حین حضور در صنف در یکی از مکاتب هلمند

حکومت افغانستان به همکاری ادارۀ یونسیف برنامۀ را زیر نام (تعلیم منتظر نمی‌ماند) به هدف فراهم ساختن زمینۀ تعلیم به اطفال بیرون از مکتب و آسیب‌پذیر راه اندازی می‌کند.

حکومت افغانستان می‌گوید تلاش‌ها ادامه دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی هیچ طفلی بیرون از مکتب باقی نمانده زمینۀ آموزش برای همه در کشور فراهم گردد.

وزارت معارف به همکاری ادارۀ یونیسف و اتحادیۀ سازمان‌های بین‌المللی به همین هدف روز پنجشنبه «۰۲ حوت ۱۳۹۷» برنامۀ را زیر نام (تعلیم منتظر نمی‌ماند) در کابل افتتاح کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان در این مراسم، راه اندازی این برنامه را مهم خوانده و تأکید کرد که در کنار حکومت مردم نیز در تطبیق آن و گسترش تعلیم همکاری لازم نماید.

او افزود:

"سرمایه‌گذاری در تعلیم، سرمایه‌گذاری در ثبات، انکشاف و رشد مادی و معنوی کشور ماست، این برنامه یک طرف‌اش تمویل است و از طرف دیگر سعی و تلاش همه ما است، تنها این مسئله حکومت هم نیست همکاری مردم و توجه همه جانبه به تعلیم می‌تواند ما را کمک کند."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

آقای عبدالله همچنان گفت، هر گروهی که تلاش می‌کند تا اطفال کشور را از تعلیم بازماند به اهداف‌شان ناکام بوده و در ضمن از ارگان‌های امنیتی نیز خواست تا در مکاتب سنگر نسازند و سبب ایجاد تهدید به معلمین و شاگردان نگردند.

حکومت افغانستان از طریق برنامۀ "تعلیم منتظر مانده نمی‌تواند" می‌خواهد در سه سال نخست همه‌ساله نیم میلیون طفل آسیب‌پذیر بیرون از مکتب را تحت پوشش آموزش و تعلیم قرار دهد.

این برنامه در کُل به ارزش ۱۵۷ میلیون دالر هزینه برداشته و توسط نهاد (ECW) تسهیل گردیده و توسط یک ائتلاف گستردۀ سازمان‌های ملی و بین‌المللی تطبیق می‌گردد.

جنگ، فقر، مهاجرت‌ها و مشکلات اقتصادی در خانواده‌ها از عوامل خوانده می‌شود که در چند سال اخیر اطفال را از رفتن به مکتب بازمانده است.

یاسمین شریف رئیس نهاد "تعلیم منتظر نمی‌ماند" یا (ECW) در این نشست گفت که از طریق آموزش با کیفیت می‌خواهند بالای افغان‌ها سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را با استفاده از استعدادهای‌شان توانمند سازند.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان گفت که در افغانستان ۳،۷ میلیون طفل بیرون از مکتب قرار دارند.

وی از بیرون ماندن بیش از سه میلیون طفل از مکتب ابراز نگرانی کرده و آن را یک رقم تکان دهنده خواند.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان

آقای بلخی افزود:

"در میان کشورهای که اطفال بیرون از مکتب را دارند متأسفانه افغانستان در صدر این کشورها قرار دارد که مطالعات مشترک وزارت معارف و یونیسف نشان می‌دهد که ۳،۷ میلیون کودک در افغانستان بیرون از مکتب است و این یک آمار تکان دهنده‌است."

اما وی تأکید کرد که تلاش می‌کنند تا در جریان دهه معارف این مشکل از میان برداشته شود.

به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان از میان ۳،۷ میلیون طفل که بیرون از مکتب قرار دارند ۷۵ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده