گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی: مذاکرات صلح سبب کاهش تلفات افراد ملکی شد‌ه‌‌است

آرشیف/ تصویر از یک حمله انتحاری در سال ۲۰۱۸ در کابل

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی میگوید که مذاکرات صلح سبب کاهش تلفات افراد ملکی در افغانستان شده است.

همزمان با ادامه گفتگوهای صلح در قطر گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی در افغانستان میگوید که در ماه گذشته میلادی تلفات افراد ملکی در این کشور سه برابر کاهش یافته است.

عزیز احمد تسل رئیس این گروه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که یافته های آنان نشان داده که در ماه فبروری سال جاری میلادی ۱۰۶ فرد ملکی در افغانستان کشته و ۵۹ تن جراحت برداشته اند.

او افزود:

"تلفات افراد ملکی کاهش یافته یکی از علت های آن ادامه گفتگوهای صلح است که روی کاهش تلفات افراد ملکی تاثیر داشته است، یگانه بحث ما این است که طرف های درگیر جنگ در افغانستان باید به افراد ملکی توجه جدی نمایند."

وی میگوید که براساس معلومات آنان در هر ماه سال ۲۰۱۸ میلادی تلفات افراد ملکی در افغانستان ۵۰۰ تا ۸۰۰ تن بوده است.

یافته های گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی نشان میدهد که در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲۶۰۰ فرد ملکی در این کشور کشته و نزدیک به ۴۱۰۰ تن زخم برداشته اند.

رئیس این گروه از طرف های درگیر جنگ در افغانستان میخواهد که تا موفقیت روند صلح افراد ملکی را در نظر گرفته و تلاش کنند تا تلفات غیرنظامیان در این کشور بیشتر کاهش یابد.

در این حال بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان هرچند کاهش یافتن تلفات افراد ملکی را خبر خوش میداند اما میگوید که تلفات غیرنظامیان در این کشور هنوز نیز یکی از نگرانی های جدی آنان است.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

او افزود:

"امیدوار هستیم که طرف های درگیر منازعه به حقوق بشری شهروندان افغانستان احترام قایل شوند و بیشتر از این مردم این کشور را قربانی منازعه نسازند، حتی اگر یک مورد تلفات ملکی در افغانستان باشد بازهم قابل نگرانی است در حالیکه روزمره شهروندان این کشور قربانی منازعه هستند."

حملات انتحاری، انفجارها، عملیات های هوایی و وقوع درگیری ها در مناطق مسکونی از عوامل عمده تلفات افراد ملکی در افغانستان خوانده شده است.

تلفات افراد ملکی همواره یکی از مسایل جدی در این کشور بوده که کمیسیون مستقل حقوق بشر، مردم عام و شورای ملی افغانستان از این ناحیه ابراز نگرانی کرده و از طرف های درگیر خواسته اند که به زنده‌گی افراد ملکی توجه کنند.

گزارش: نسیم شفق