هیواد: معامله در صلح قابل قبول افغان‌ها نیست

سرخط‌ های مهم روزنامه‌های چاپ امروز کابل باز هم به پیشرفت‌های صلح در قطر و کابل اختصاص یافته‌است.

  • ویسا

روزنامه ویسا با اشاره به مذاکرات دوحه نوشته‌است این‌که گفتگوها میان امریکا و طالبان تا چه حد موفق است؛ روی کدام مسایل توافق شده و به کدام تفاهم نسبی رسیده‌اند تا هنوز در مورد آن چیزی گفته شده نمی‌تواند اما اگر به نگرانی برخی زنان و جوانان در کابل دیده شود طوری معلوم می‌شود که مذاکرات دوحه بسیار پیش رفته‌است.

روزنامه نوشته‌است که در خصوص رسیدن به تفاهم با طالبان دو نگرانی زیاد مشاهده می‌شود که یکی آن منع قرار گرفتن زنان از آموزش کار و دیگر فعالیت‌های مدنی و مسئله دوم دفاع از دستآورد‌های ۱۷سال گذشته‌است که به نقل از روزنامه هر دو مورد خام است.

روزنامه در ادامه نوشته‌است که صلح با طالبان به معنی برگشت امارات پیشین طالبان نبوده و دروازه‌های آموزش، کار و فعالیت‌های مدنی به روی زنان و مردان هرگز مسدود نمی‌شود و این کار ممکن هم نیست.

در این روزنامه هم‌چنان آمده‌است؛ این به خیر مردم خواهد بود که سایه جنگ و مرگ از سر ۳۰ میلیون افغان دور شود و امتیازات نظام از شهرها به نقاط مختلف این کشور گسترش یابد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد بحث‌اش را با این آغاز کرده‌است که معامله در صلح قابل قبول افغان‌ها نیست.

روزنامه در ادامه برخی افراد و رسانه‌ها را مورد انتقاد قرار داده که در مورد مذاکرات قطر خبر‌های نادرست را منتشر کرده و گفته‌اند امریکا پذیرفته است که از افغانستان بیرون می‌شود.

به گفته روزنامه نشر چنین خبر‌ها سبب به درازا کشیدن جنگ در افغانستان می‌شود چون این مسئله طالبان و حامیان آنان را وادار می‌سازد تا پنج سال مقاومت کرده و دوباره این کشور را به حالت سابق‌اش برگردانند.

روزنامه هم‌چنان نوشته که برخی افراد در رسانه‌ها صدا بلند کرده‌اند که برای مذاکره با طالبان این نظام از بین رفته و حکومت مؤقت ایجاد شود.

در ادامه این روزنامه آمده‌است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان بر بنیاد تفاهم دو جانبه میان امریکا و افغانستان ادامه خواهد داشت و در مذاکرات با طالبان این تفاهم از بین رفته نمی‌تواند و نه هم قابل قبول امریکا و ناتو می‌باشد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا در رابطه به طالبان را انعکاس داده که گفته‌است بر طالبان باور ندارند و بخشی از نیروهای آنان در افغانستان باقی خواهد ماند.

روزنامه در سرمقاله‌اش نوشته‌است، در حالی‌که به پیشرفت گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر اشاره شده و گفته می‌شود که روی برخی مسایل میان آن‌ها فیصله شده‌است اما به گفته روزنامه مسئله مهم خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

روزنامه نوشته‌است، این در حالیست که هنوز هم مذاکرات ادامه داشته و مشاور امنیت ملی امریکا گفته‌است به طالبان اعتماد نداشته که آن‌ها به تعهدات‌شان پابند بمانند.

روزنامه این نکته را با اهمیت دانسته و نوشته‌است که مشاور امنیت ملی امریکا بدین باور است که طالبان تا زمانی به تعهدات‌شان پابند می‌مانند که منافع‌شان محفوظ باشد.

روزنامه نوشته است، افغانستان از ۴۰ سال بدین‌سو در آتش جنگ می‌سوزد و این جنگ زمانی به پایان می‌رسد که تمام جوانب صادقانه بخاطر گفتگوهای صلح عمل نموده و آشتی کنند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس نوشته‌است، در حالی‌که دور پنجم گفتگوهای صلح میان مقامات امریکایی و طالبان در قطر جریان دارد حکومت افغانستان مشوره‌ها را بخاطر ایجاد یک هیئت ملی به هدف گفتگوهای صلح آغاز کرده‌است.

روزنامه نوشته است، این هیئت ملی از اعضای احزاب سیاسی، جامعه مدنی و زنان تشکیل می‌شود.

به گفته روزنامه، این تلاش‌ها در حالی جریان دارند که شورای عالی صلح بخاطر برگزاری لویه جرگه به آماده‌گی‌ هایش ادامه می‌دهد.

روزنامه نوشته است هر چند قرار بود لویه جرگه مشورتی در اواخر ماه حوت سال جاری دایر گردد اما به دلیل مشکلات سردی هوا و دعودت مهمان‌ها برگزاری این جرگه به تعویق افتاد.

به باور روزنامه نویس، این تلاش‌ها به هدف این‌که حکومت با یک نظر واحد مردمی در گفتگوهای صلح اشتراک کند جریان دارد.