روزنامه‌های کابل بیشتر در مورد نشست قطر و اظهارات اخیر پامپیو تبصره نموده‌اند

برخی روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل باز هم در کنار موضوعات مختلف بیشتر در مورد نشست قطر و اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا تبصره نموده اند.

  • روزنامه ویسا سرمقاله‌اش را تحت عنوان چه چیز مذاکرات قطر را پیچیده ساخته است؟ نوشته که با توجه به ادامۀ نشست قطر فکر می‌شود که این نشست با موانع‌های بزرگی مواجه است.

در سرمقاله همچنان آمده است هرچند که پیشرفت‌های در این نشست صورت گرفته است، اما نتیجۀ واضح آن مشاهده نمی‌شود.

روزنامه نویس نوشته است که مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا نیز از سفرش به قطر خبر داده و گفته که در جریان دو هفته آینده به قطر خواهد رفت و در آنجا برای پیشرفت مذاکرات صلح با همکارانش کمک خواهد کرد.

در ادامه سرمقاله به نقل از وی آمده که امریکا در تلاش رسیدن به یک راه حلی در افغانستان است که در آن حقوق تمام افغان‌ها محفوظ بماند.

در ادامه همچنان به نقل از وی آمده که موضوع افغانستان پیچیده است و اگر بازیگران منطقوی چون پاکستان، هند، روسیه و چین که هر کدام منافع خود را دنبال می‌کنند نیز در این مسئله افغانستان سهیم شوند این موضوع پیچیده‌تر می‌شود.

در ادامۀ سرمقاله آمده است هرچند که در مورد خروج نیروهای امریکا از افغانستان توافق شده، اما هنوز هم امریکا در پی جستجوی راه برای ماندن نیروهایش در این کشور است، چیزی که قابل قبول طالبان نمی‌باشد.

  • روزنامه سرخط نیز با اشاره به اظهارات مایک پامپیو نوشته است که از اظهارات وی طوری برداشت می‌شود که گویا مذاکرات میان امریکا و طالبان طوری که توقع می‌رفت نتیجۀ مثبت ندارد.

به نقل از سرمقاله نویس، عدم موجودیت حکومت افغانستان در این نشست و توافق امنیتی میان افغانستان و امریکا از مسایلی اند که در این نشست مشکل‌زا شده اند.

در ادامه سرمقاله آمده است که بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان از خواست‌های اساسی طالبان است، اما امریکا نه بر طالبان اعتماد کرده می‌تواند و نه هم روی توافق که با افغانستان دارد پا گذاشته می‌تواند.

در این سرمقاله همچنان آمده است که اگر طالبان صادقانه خواهان پایان جنگ در افغانستان اند، پس باید به مذاکرات بین‌الافغانی حاضر شوند.

  • روزنامه آرمان ملی به موضوع سرنوشت انتخابات و انتخابات کمیشنران جدید پرداخته و نوشته که برای اولین بار زنان به‌حیث رؤسای کمیسیون‌های انتخاباتی تعیین شدند.

در این سرمقاله آمده که حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات و زهره بیان شینواری به‌حیث رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی تعین شدند.

به بارو سرمقاله نویس این دو خانم خواهند توانست مشکلات فرا راه انتخابات را حل کنند.

  • روزنامه دولتی هیواد شماره امروزش را به هشت مارچ روز جهانی زن اختصاص داده و نوشته که از این روز در حالی تجلیل می‌شود که هنوز هم زنان افغان با خشونت و جنگ مواجه اند که در آن هر روز فززندان‌شان از بین می‌روند.