شورای صلح: امید است پامپیو در قطر طالبان را به مذاکرات بین‌الافغانی تشویق کند​

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا

شورای عالی صلح افغانستان در کنار استقبال از سفر وزیر خارجه امریکا به قطر این سفر را برای رسیدن به یک تفاهم میان دو طرف مذاکره کننده مهم می‌خواند.

محمد امین وقاد عضو شورای اجرائیوی شورای عالی صلح روز چهارشنبه «۱۵ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که مایک پامپیو در جریان سفر احتمالی‌اش به قطر ممکن بتواند طالبان را به مذاکرات بین‌الافغانی تشویق کند.

او افزود:

"فایده ما این خواهد بود که وزیر خارجه امریکا مسئله اصلی را درک کرده و تصمیم مناسب بگیرد، نماینده این‌ها همواره این را گفته است که ما بدیل دولت و ملت افغانستان نیستیم این موضوع را وزیر خارجه امریکا هم مطرح خواهد کرد."

محمد امین وقاد عضو شورای اجرائیوی شورای عالی صلح

آقای وقاد سفر وزیر خارجه افغانستان به قطر را برای طالبان یک فرصت مناسب دانسته و از این گروه می‌خواهد تا به خواست حکومت در زمینۀ مذاکرات مستقیم پاسخ مثبت دهد.

این در حالیست که وزیر خارجه امریکا از سفرش به قطر جهت مذاکره با طالبان خبر داده و گفته که گفتگوهای جاری با طالبان پیچیده شده، اما در این گفتگوها پیشرفت‌های نیز صورت گرفته است.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا می‌گوید، هدف تلاش‌های صلح با طالبان، دست یافتن به توافق صلح است که جنگ و خون‌ریزی در این کشور را پایان داده و از خاک آن دوباره تهدیدی برای امریکا متوجه نشود، توافق که در آن حقوق اساسی تمام اتباع افغانستان به شمول اطفال و زنان محفوظ باشد.

پامپیو می‌گوید، معضله افغانستان پیچیده است و اگر بازیگران مهم منطقوی، پاکستان، هند، روسیه و چین که هر کدام منافع خاص خود را دنبال می‌کنند، در آن شریک سازید، معضله ازین هم پیچیده‌تر می‌شود و تلاش‌ها برای راه حل آن نیز با دشواری بیشتر مواجه خواهد شد.

بیشتر در این باره: پامپیو: واشنگتن مصالحۀ را در افغانستان می‌خواهد که حقوق همه جوانب در آن محفوظ باشد

این در حالیست که آقای پامپیو سفرش را به افغانستان تعلیق کرده و آن را مشروط به ایجاد یک هیئت ملی و قابل قبول تمامی افغان‌ها توسط حکومت دانسته است.

در عین حال داوود مایار آگاه مسایل بین‌الملل سفر وزیر خارجه امریکا به قطر را به معنی نزدیک شدن به یک تفاهم میان دو طرف مذاکره کننده می‌داند.

تصویر از مذاکرات نمایندۀ امریکا با نماینده‌گان طالبان

او افزود:

"این که وزیر خارجه امریکا و یا کدام مقام دیگر این کشور رسماً آمده در این مذاکرات دخیل می‌شود، به این معنی است که صلح افغانستان حتمی شد، این‌ها که میایند تصامیم گرفته شده را نهایی می‌سازند و به یاد داشته باشید که رفتن آن‌ها به قطر یک سگنال قوی است."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات میان امریکا و طالبان از یک هفته به این‌سو ادامه داشته و وارد یک مرحله حساس شده است و ظاهراً هر دو جانب در تلاش وارد نمودن فشار بر یک دیگر و امتیازگیری اند.

گزارش: آرزو غیاثی