شورای عالی صلح: پیروزی روند صلح در اتحاد حکومت و احزاب سیاسی نهفته است

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان

پراکندگی‌ها و تلاش‌های یکجابنه از سوی احزاب سیاسی و حکومت در پیوند به گفتگوهای صلح افغانستان معضلی که به گفته رئیس شورای عالی صلح افغانستان سبب ناکامی این روند شده می‌تواند.

محمد کریم خلیلی روز جمعه در نشست خبری احزاب سیاسی و حکومت را به متحد شدن از بهر پیروزی روند صلح فرا خواند و تأکید کرد این روند زمانی تحقق خواهد یافت که احزاب، سیاسیون، حکومت و مردم با هم متحد شوند.

وی گفت:

"اگر رهبری حکومت وحدت ملی بخواهد این پروسه را به تنهایی تعقیب کند، بسیار روشن می‌گویم ناکام است و اگر احزاب سیاسی این پروسه را به تنهایی دنبال کنند باز هم ناکام است و شکست این طرف خواهد بود. ما زمانی می‌توانیم که آرمان‌های مردم را تحقق بخشیم که این طرف وحدت و همدلی حاکم باشد."

آقای خلیلی می‌گوید روند صلح افغانستان با حفظ حمایت همکاران بین‌المللی این کشور به پیش برده خواهد شد و اما گفتگوها بین الافغانی خواهد بود.

آقای خیلی در حالی از نشست‌ها و تلاش‌های یکجانبه در پیوند به صلح افغانستان سخن می‌زند که در روز‌های پسین از دیدار و گفتگوهای شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان با طالبان در قطر گزارش شده‌است.

به تازه‌گی حکمت خلیل کرزی معین پیشین سیاسی وزارت خارجه افغانستان و حضرت عمر زاخیلوال سفیر پیشین افغانستان در اسلام آباد که یکی از نظارت کنندگان نشست‌های طالبان و مقام‌های امریکایی نیز است به دوحه رفته اند، گفته می‌شود که آنان در شماری از نشست‌ها در قطر نیز اشتراک کرده‌اند.

پیش از این اشتراک شماری از احزاب و چهره‌های پیشین سیاسی در نشست مسکو که نزدیک به یک ماه پیش در آن کشور برگزار شد، نیز با واکنش حکومت افغانستان روبه رو شده‌است.

ریاست ‌جمهوری پس از برگزاری این نشست با پخش اعلامیه‌ای گفت که نشست مسکو هیچ نتیجۀ اجرایی به ‌دنبال نخواهد داشت و آنرا یک بحث سیاسی خواند.

با این وصف، طالبان بارها گفتگوها با حکومت افغانستان را رد کرده و اما برعکس با شماری از چهره‌های سیاسی دیدارهای داشته اند، دیدارهای که حکومت آن‌ها را به روند صلح اثر بخش نمی‌خواند.

با این همه اما در روز‌های پسین امیدواری‌ها به آغاز گفتگوهای صلح با طالبان از سوی حکومت افغانستان یکبار دیگر محسوس است.

چنان که با پنجمین دور نشست نمایند‌گان طالبان با مقام‌های امریکایی در قطر که در پایان ماه مارچ برگزار خواهد شد، حکومت افغانستان نیز از ایجاد یک هیئت گفت وگو کنندۀ همه ‌شمول و ملی سخن زده‌است.

در این میان سید علی کاظمی یکی از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی در این باره می‌گوید:

سید علی کاظمی عضو ولسی جرگه افغانستان

"یکی از راهکارهای که بسیار مؤثر است این است که حکومت افغانستان باید این هم صدایی را به میان آورد، پراکندگی گپ را بجای نمی‌رساند، فعلاً اجراآت در اختیار حکومت است اگر جناح‌های مختلف تلاش بکنند در رابطه به صلح بدون شک اجراآت کمتری را در اختیار خواهیم داشت."

آقای کاظمی می‌گوید بر حکومت لازم است تا این روند را مدیریت کند و نگذارد تا از آن از سوی کشورهای همسایه بهره گیری صورت گیرد.

نظیفه محبوبی