زنان فاریاب: دستآوردهای زنان در مذاکرات صلح باید حفظ شوند 

در حالی‌که حق و حقوق زنان و حفظ دستآوردهای چندین ساله آنان حساس ترین مسایل در گفتگوهای صلح با گروه طالبان خوانده شده‌است با آن هم شماری از فعالان حقوق زن در ولایت فاریاب از مذاکره کنندگان صلح با گروه طالبان می‌خواهند تا در گفتگوهای شان زنان به باد فراموشی سپرده نشوند.

آمنه مخلص زاده یکی از فعالان مدنی در شهر میمنه می‌گوید، زنان در این شهر به پیشرفت‌های چشم‌گیر در بخش‌های معارف، تحصیلات عالی، اقتصاد و فعالیت‌های اجتماعی دست یافته‌اند. وی نگران است که اگر در گفتگوهای صلح زنان به باد فراموشی سپرده شوند و گروه طالبان دوباره به قدرت برسد دستآوردهای چندین ساله آن‌ها از بین خواهد رفت.

وی می‌گوید:
"زنان فاریاب در چند سال اخیر خوب درخشیدند و دروازه‌های مکاتب در میمنه بروی شان باز است، حضور دختر خانم‌ها در پوهنتون‌ها و هم‌چنان در فعالیت‌های اجتماعی و مدنی پر رنگ است. خواست ما اینست که این همه دستآورد های ما حفظ شوند تا ما بتوانیم با روحیه عالی و فکر آرام کارهای خویش را انجام دهیم."

از سوی هم ثریا هدید مدیر لیسه عالی ستاره در میمنه می‌گوید، گفتگوهای صلح در دوحه پایتخت قطر جریان دارد و آرزمند است تا به یک نتیجه ملموس برسد و حق و حقوق زنان در صدر لیست نتیجه این گفتگوها باشد.

وی گفت:
"قسمی‌که می‌دانیم صحبت‌ها راجع به صلح در قطر جریان دارد و تا حال به یک نتیجه هم نرسیده‌، خدا کند که به یک نتیجه مثبت برسند که زنان در تمام عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سهم داشته باشند و من هم به وظیفه خود ادامه بدهم."

با این همه ذبیح الله جواد رئیس دفتر ساحوی حقوق بشر فاریاب می‌گوید، بیشتر زنان در این ولایت قربانی جنگ و ناامنی‌ها شده‌اند.

وی هم‌چنان از مذاکره کنندگان صلح با گروه طالبان می‌خواهد تا در برنامه‌های شان سهم معنی دار زنان را در نظر گیرند.
وی گفت:
"هر برنامه و صلحی که در افغانستان می‌باشد باید در آن سهم معنی دار زنان برجسته باشد و خصوصاً زنان ستم دیده همچو در ولایت فاریاب در نظر گرفته شود."

زنان در فاریاب در حالی خواهان حفظ دستآوردهای شان در مذاکرات صلح با طالبان اند که مقامات حکومت وحدت ملی همواره اطمینان داده‌اند که دستآوردهای چندین ساله زنان افغان در عرصه های مختلف قربانی این مذاکرات نخواهد شد.

فاریاب یکی از ولایت‌های نا امن در شمال کشور است و بیشتر از۳۰ هزار خانواده بی‌جا شده داخلی به شمول زنان و کودکان در این ولایت ثبت شده‌اند.

در همین حال شماری از فعالین مدنی فاریاب می‌گویند در قسمت‌های تحت حاکمیت گروه طالبان در این ولایت زنان هنوز هم به حقوق شان دسترسی کامل ندارند.

اکرام کرم، فاریاب