ده هیل: امریکا با متحدان اش روی کاهش قوایش از افغانستان مشوره می‌کند

  • دی هیل

روزنامه امریکایی دی هیل به خروج احتمالی نیرو‌های امریکایی از افغانستان پرداخته و نوشته است که بر اساس گزارش‌ها واشنگتن با متحدان خود روی کاهش نیرو‌های امریکایی از افغانستان مشوره می‌کند که در صورت عملی شدن آن، حدود نیمی از نیروهایش را در مدت سه سال از این کشور خارج خواهد کرد.

امریکا در حال حاضر ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد و بر اساس گزارش‌ها روی خروج هفت هزار آن غور می‌کند.

روزنامه دی هیل نوشته، این مشابه به برنامۀ است که بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا پنچ سال پیش اعلان کرده بود.

او در ماه می ۲۰۱۴ تصمیم گرفت که از جمع ۳۴ هزار نیروی که در افغانستان دارد هفتاد درصد آنرا کاهش داده و تنها کمتر از ده هزار آنرا حفظ کند که آن هم تدریجاً قرار بود کاملاً افغانستان را ترک کنند.

اما روزنامه در ادامه نوشته که یک هفته پس از این اعلان بارک اوباما، نیرو‌های عراقی که از سوی امریکا آموزش دیده بودند، توسط داعش شکست خوردند و امریکا مجبور شد که برای جلوگیری از ورود داعش به بغداد با نیرو‌های عراقی مشترکاً عمل کند.

بدین ترتیب پلان خروج نیرو‌های امریکایی از عراق مورد انتقاد شدید قرار گرفت و همین باعث شد که اوباما خطر مشابه عراق را در افغانستان نپذیرد.

به نوشته دی هیل، با آن که رئیس جمهور دونالد ترمپ پس از به قدرت رسیدن شمار نیرو‌های امریکایی در افغانستان را افزایش داده و به چهارده هزار رساند اما اکنون روی پلان کاهش این نیرو‌ها و در نهایت در ۲۰۲۲ به خروج کامل سربازن امریکایی از افغانستان غور می‌کند.

روزنامه به گفتگو‌های قطر میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان نیز اشاره کرده و گفته است که در چندین دور گفتگو‌ها طالبان تنها روی خروج سربازان امریکایی از افغانستان تأکید کرده‌اند نه در مورد صلح با حکومت افغانستان.

نویسنده مطلب روزنامه دی هیل ابراز نگرانی کرده، در صورتی‌که گروه طالبان با حکومت افغانستان صلح نکند و هم‌چنان امریکا نیروهای اش را از افغانستان اخراج کند پس تأمین صلح پایدار که خواست همه افغان هاست با چه سرنوشتی روبرو خواهد شد؟

روزنامه هم‌چنان در آنصورت از احتمال افزایش فعالیت گروه‌های دیگر مانند شبکه القاعده در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده‌است.

  • ایرو ایشیا رویو

نشریه ایرو ایشیا رویو مطلبی را در مورد ساخت بند شاتوت بالای دریای کابل نوشته است.

نشریه نوشته زمانی که کار روی بند شاتوت بالای دریای کابل آغاز شود، برای حدود دو میلیون باشندۀ کابل آب پاک آشامیدنی فراهم خواهد شد و چهار هزار هکتار زمین نیز آبیاری خواهد شد.

اما به نوشته ایرو ایشیا رویو، پاکستان با ساختن بند شاه توت مخالفت جدی دارد و حتی رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که با ساخت این بند بالای دریای کابل سطح آب که به پاکستان می‌ریزد، بین شانزده تا هفده درصد کاهش خواهد یافت.

از آنجایی‌که هند خواهان کمک در ساخت بند شاه توت شده‌است به گفته نشریه رسانه‌های پاکستان این را به مثابه یک جنگ استراتژیک آب علیه پاکستان خوانده‌اند.

نشریه در ادامه نوشته است که هیچ نوع توافق در مورد آب بین افغانستان و پاکستان رسماً صورت نگرفته است و پاکستان همواره از آب‌های استفاده نشده افغانستان بهره برده‌است.

دریای کابل ۸۵ درصد زمین‌های چارسده، ۸۰ درصد زمین‌های پشاور و ۴۷ اعشاریه ۵ درصد زمین‌های نوشهره پاکستان را آبیاری می‌کند و به میلیون‌ها تن که در این مناطق بود و باش دارند آب آشامیدنی نیز فراهم می‌کند.