وزیر خارجه جرمنی: در گفتگوهای صلح باید تمام دستآوردها حفظ شوند

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان "راست" هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی "چپ"

وزیر خارجه جرمنی از تلاش‌های حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا برای تأمین صلح در افغانستان استقبال کرده و تأکید دارد که در گفتگوهای صلح باید تمام دست آوردها حفظ شود.

وزرای خارجه افغانستان و جرمنی پس از گفتگوهای دو جانبه در مورد اوضاع جاری افغانستان و ادامه تعهد همکاری میان دو کشور در یک نشست خبری حضور یافته و در کنار دیگر مسایل از صلح و تلاش‌های اخیر در این راستا سخن گفتند.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی به روز دوشنبه «۲۰ حوت ۱۳۹۷» در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه افغانستان با اشاره به نشست دوحه میان مقامات امریکایی و نماینده‌گان طالبان از تلاش‌های حکومت افغانستان و امریکا در این راستا استقبال کرد.

وزیر خارجه جرمنی ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به گفتگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و نماینده‌گان طالبان گردد.

هایکو ماس وزیر خارجه جرمنی

او افزود:

"گفتگوهای دوحه اولین قدم است حالا وقت آن رسیده است که گفتگوها صورت گیرد، طالبان با حکومت افغانستان به گفتگو بنشینند، زیرا این یگانه راه به میان آمدن صلح پایدار در افغانستان می‌باشد."

اما آقای هایکو ماس تأکید کرد که در گفتگوهای صلح باید دستآوردهای گذشته حکومت و مردم افغانستان حفظ گردد.

وزیر خارجه جرمنی همچنان از حمایت و همکاری کشورش در بخش‌های اصلاحات و حکومتداری خوب، مبارزه با فساد اداری، همکاری و حمایت از نیروهای امنیتی افغان الی تأمین صلح دایمی در افغانستان اطمینان داد.

وزیر خارجه جرمنی که به تازه‌گی وارد افغانستان شده در جریان سفرش برعلاوه صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، با رئیس جمهور افغانستان، رئیس اجرائیه و نظامیان آن کشور در شمال افغانستان ملاقات کرده است.

مقامات جرمنی در حالی از تلاش‌های حکومت افغانستان و امریکا در راستای تأمین صلح استقبال و قدردانی می‌کند که گفتگوهای دور پنجم صلح میان مقامات امریکایی و نماینده‌گان طالبان از دو هفته به این طرف در قطر ادامه دارد.

در این حال صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز از تلاش و حمایت کشورهای مختلف به‌شمول جرمنی از پروسه صلح افغانستان قدردانی کرده و تأکید کرد که در برنامه‌های کشورهای منطقه و جهان در پیوند به صلح در افغانستان نقش حکومت و مردم این کشور نادیده گرفته نشود.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

او افزود:

"هر برنامۀ که نقش حکومت و مردم افغانستان در آن نادیده گرفته شود نه‌تنها مورد تایید ما نیست، بلکه تجربه نشان داده که چنین برنامه‌های نمی‌تواند صلح و ثبات دایمی را در افغانستان تأمین نماید. ما از سهم کشور دوست جرمنی در حمایت از تلاش‌های ما برای همکاری‌های منطقوی از جمله نقش حمایوی آن کشور در پروسه صلح قدردانی می‌نماییم."

آقای ربانی تأکید کرد که تنها راه رسیدن به صلح گفتگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان و احترام همه کشورها به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان و مردم در روند صلح می‌باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز به روز یکشنبه در نشستی به مناسبت روز جهانی زن در کابل گفت که روند صلح افغانستان حالا ورد زبان همه شده و حکومت این کشور سعی می‌کند تا مردم به صلح واقعی دست یابند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده