دستآورد های افغانستان در بخش ورزش در سال ۱۳۹۷

شماری از اعضای تیم ملی کریکت افغانستان

هر چند ناامنی‌های ۱۳۹۷ خورشیدی در افغانستان بخش ورزش را هم بدور از آسیب نگذاشت اما ورزشکاران افغان باز هم تواستند تا چندین جام قهرمانی و ده‌ها مدال را بنام این کشور کنند.

کریکت، تکواندو، کورش، ووشو، فری فایت، سنوکر، فوتسال، آببازی و بخش ماراتون رشته‌های اند که سال گذشته دستآوردهای خوب داشته اند.

اما ده‌ها فدراسیون‌ دیگر به دلیل نبود امکانات و یا هم نبود آماده‌گی‌های لازم دستآوردی ندارند.

  • اما آیا امکان دارد تا همه فدراسیون‌ها دستآورد داشته باشند و نام افغانستان در میدان‌های بین‎المللی بدرخشد؟

به پرسش اجمل غنی مشاور رئیس جمهور محمد اشرف غنی در بخش ورزش چنین پاسخ می‌دهد:

"در کل ورزشکاران ما افتخار ما استند و به افغانستان افتخار هم آورده‌اند، اما اکنون وقتش رسیده تا با توجه خاص مسئولین فدراسیون‌ها و رئیس جمهور این دستآوردها بیشتر شوند."

برعلاوه کریکت بورد بیشتر از ۵۰ فدراسیون در افغانستان فعال است، اما کمتر آن‌ها دستآورد دارند.

کریکت افغانستان سال پُر دستآوردی را سپری کرد و چندین ریکارد جهانی را بنام خود ثبت کرد.

راه‌یابی قهرمانانه به جام جهانی ۵۰ آوره ۲۰۱۹ کریکت، رفتن مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۰ -۲۰ آوره، رسیدن به نخستین بُرد مسابقات تیست تاریخی، برگزاری اولین لیگ برتر افغانستان، درخشش در جام کریکت آسیا، بدست آوردن بیشترین رنز در مسابقات ۲۰ آوره و بدست آوردن بلند‌ترین ریکارد رنز در اوپننگ حضرت زازی و عثمان غنی از جمله دستآوردهای مهم اعضای تیم ملی کریکت افغانستان است.

  • کریکت

عزیزالله فضلی رئیس کریکت بورد افغانستان بر اساس این، سال گذشته را پُر از دستآورد می‌خواند.

عزیزالله فضلی رئیس کریکت بورد افغانستان

وی می‌گوید:

"سال ۱۳۹۷ خورشیدی برای کریکت افغانستان و مردم پُر از خوشی و روشنی بود، در نتیجه تغییرات وارد شده در اداره، تیم ملی ریکاردهای جدید را ثبت کرد و قهرمانی تاریخی را از آن خود کرد که سبب افتخار همه است، امید است سال آینده سال صلح باشد و تیم ملی با دست پر از جام جهانی برگردند."

  • تکواندو

تکواندو ورزش دیگری است که سال گذشته خورشیدی دستآوردهای برای افغانستان داشته است.

نثار عبدالرحیمزی تکواندو کار افغان در این سال توانست اولین مدال برونز را از مسابقات المپیک جوانان در وزن ۷۳ کیلوگرام بدست آورد.

نثار عبدالرحیمزی تکواندو کار افغان

وی می‌گوید:

"در سال ۱۳۹۷ دستآوردهای خوب داشتم، برایم سال خوبی بود، من در این سال به مسابقات المپیکی راه یافتم و از مردم‎ام خوب نماینده‌گی کردم و از میان ۲۰۰ کشور مدال برونز را از آن خود کردم، امیدوارم تا از مسابقات ۲۰۲۰ توکیو هم مدال بدست آورم."

نثار عبدالرحیمزی و فرزاد منصوری در همین سال خورشیدی از مسابقات کوریا مدال‌های طلا و رامش حسینی و محسن رضایی مدال‌های برونز را در رشته تکواندو از آن خود کردند.

کاروان ۱۲۰ نفری ورزشکاران افغان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در مسابقات المپیک آسیا در جاکارتا اندونیزیا اشتراک داشتند که ۷۹ تن شان ورزشکاران و بقیه مربیان و مسئولین کمیته ملی المپیک بودند.

بر اساس معلومات کمیته ملی المپیک افغانستان ورزشکاران افغان که در این مسابقات در شانزده رشته اشتراک داشتند تنها دو تن در بخش‌های کورش و ووشو، منصور سروری و خالد هوتک به مدال‌های برونز راه یافتند.

این در حالیست که افغانستان در مسابقات المپیک آسیایی سال ۱۳۹۳ خورشیدی در رشته کریکت مدال نقره و یک مدال برونز را احمد رومان عباسی در بخش تکواندو بدست آورده بود.

هر چند آگاه‌هان ورزشی از دستآوردهای مسابقات المپیک آسیایی در جاکارتا راضی نیستند اما حفیظ‌الله ولی رحیمی رئیس تربیت بدنی و کمیته ملی‌المپیک می‌گوید، ورزشکاران افغان با امکانات دست داشته شان خوب درخشیده‌اند.

وی گفت:

"تمامی فدراسیون‌های ورزشی منظم شده‌اند و حالا فدراسیون‌های انتخابی داریم که اکثر شان در نتیجه عملی ساختن پلان‌های شان سال گذشته دستآوردهای خوب داشتند."

آقای رحیمی هم‌چنان از گسترش روابط در بخش ورزش با کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته آسیایی و شماری از کشورها اشاره کرده آنرا دستآورد مهم می‌خواند.

  • باسکتبال

از سوی دیگر سمیرا اصغری عضو تیم ملی باسکتبال سال گذشته عضویت کمیته بین‌المللی المپیک را بدست‌آورد.

اجمل غنی مشاور رئیس جمهور در بخش ورزش نیز به عنوان عضویت بورد اجرائیه المپیک آسیا تعیین شد.

  • سنوکر

    یک سنوکر باز افغان

    فدراسیون سنوکر هم در این سال بدون دست‌آورد نبوده، صالح محمد محمدی یکی از اعضا آن در مسابقات جهانی میانمار توانست از میان ۳۲ کشور مدال نقره را بنام افغانستان کند.

    محمدی در این دور مسابقات حریفان آسترالیایی، اتریشی، هندی، منگولیایی، قطری، تایلندی و جاپانی اش را شکست داد ولی در دور نهایی به نابغه این رشته دیرن مورگن از ویلز بازی را واگذار کرد.

عباس کریمی آبباز افغان که دست ندارد سال گذشته در مسابقات آببازی داخلی امریکا مقام اول را از آن خود کرد.

عباس کریمی آبباز افغان

  • فوټسال

فوتسال بخش دیگری از ورزش است که در این سال تیم زیر ۲۰ سال آن با دو بُرد توانستند برای اولین بار به مسابقات بزرگ سال آینده فوتسال راه یابند.

همین طور اعضاء تیم ماراتن افغانستان نیز در سال ۱۳۹۷ قهرمانی دور چهارم مسابقات جهانی که در بامیان میان ۴۰۰ ورزشکار از امریکا، فرانسه، هانگ کانگ، ناروی، ارجنتاین و شماری از کشورهای اروپایی برگزار شده بود را از آن خود کند.

گزارش: تمیم اخگر