اتحادیه اروپا: موقف این اتحادیه در رابطه با تپه‌های جولان هیچ نوع تغییر نکرده‌است

بیرق اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا می‌گوید موقف این اتحادیه در رابطه با تپه‌های جولان هیچ نوع تغییر نکرده و سخنان رئیس جمهور امریکا که گفته است این تپه‌ها همچون جز خاک اسرائیل به‌رسمیت شناخته شود، بالای این موقف تاثیری نخواهد داشت.

رئیس شورای اروپا دونالد توسک اظهار داشت با وجود اعلامیه رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ که بلندی‌های جولان همچون جز قلمرو اسرائیل به‌رسمیت شناخته شود، هیچ تغییری در موقف اتحادیه اروپا در این رابطه ایجاد نخواهد کرد.

رئیس شورای اروپا دونالد توسک

رئیس جمهور امریکا اظهار داشت زمان آن رسیده که ایالات متحده حاکمیت اسرائیل را بر تپه‌های جولان برسمیت بشناسد.

آقای ترمپ روز ۲۱ مارچ در تویتر خود نوشت که بلندی‌های جولان از نگاه استراتژیک و امنیت به دولت اسرائیل و ثبات منطقه مهم می باشد.

بلندی‌های جولان که جز خاک سوریه به شمار می‌رود در جنگ‌های سال ۱۹۶۷ خاور میانه توسط اسرائیل اشغال شد و در سال ۱۹۸۱ با اسرائیل الحاق گردید، اقدامی که جامعه جهانی آن را به رسمیت نمی شناسد.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل در سال ۲۰۱۷ بر قصر سفید فشار وارد کرد که ادعای سرزمینی اسرائیل را بر این منطقه به رسمیت بشناسد.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

روز گذشته یک مقام بلند رتبه امریکا اظهارداشت که مقامات امریکایی سند رسمی را تهیه می کنند که طبق آن ایالات متحده حاکمیت اسرائیل را بر تپه‌های جولان به رسمیت خواهد شناخت و به گفته این منبع رئیس جمهور ترمپ قرار است هفته آینده در جریان سفر صدر اعظم اسرائیل بنیامین نتانیاهو در واشنگتن آن را امضأ کند.

این اقدام امریکا در بین بعضی از حلقه‌های سیاسی در داخل امریکا نگرانی پیدا کرده که این عمل به نقش امریکا در برنامه صلح شرق میانه ضربه خواهد زد.

رئیس اتحادیه اروپا دونالد توسک در یک کنفرانس خبری دیروز اظهار داشت موقف اتحادیه اروپا در این رابطه واضح است و تغییر نخواهد کرد.

به گفته او اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل را بر این بلندی‌ها که در سال ۱۹۶۷ اشغال شدند، به‌رسمیت نخواهد شناخت.

روز جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد توسعه اقامتگاه‌های یهودیان را در بلندی‌های جولان محکوم نمود.

این شورا یک قطعنامه سالانه را در این مورد تصدیق کرد.

کشورهای دیگر از جمله ترکیه، ایران، سازمان همکاری‌های اسلامی و روسیه هم در باره بیانات رئیس جمهور امریکا اظهار نگرانی کرده اند.

روسیه گفته است امیدواراست که این سخنان رئیس جمهور ترمپ در چارچوب کلمات باقی بماند.

قصر سفید توانست در سال ۲۰۱۷ واکنش‌های جهانی را در برابر انتقال سفارت امریکا از تل‌ابیب به بیت المقدس مهار کند و مشاورین قصر سفید این بار هم به رئیس جمهور مشوره داده اند که واکنش جامعه جهانی بازهم به‌زودی رفع خواهد شد.