امریکا خواستار توقف تهاجم نیروهای خلیفه حفتر بر طرابلس شد

مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا حین صحبت در یک برنامه تلویزیونی شبکه فاکس بزنس در نیویارک. ۵ اپریل ۲۰۱۹/ AP Photo/Richard Drew

ایالات متحدۀ امریکا در مورد جنگ‌ها در حومه شهر طرابلس پایتخت لیبیا عمیقاً ابراز نگرانی کرده، خواستار توقف فوری تهاجم اردوی ملی خودخوانده لیبیا به رهبری خلیفه حفتر شده‌است.

نیروهای به رهبری خلیفه حفتر در هفته گذشته عملیات تهاجمی را بر شهر طرابلس از استقامت غرب آغاز کردند، در طرابلس حکومت به رسمیت شناخته شدۀ لیبیا توسط جامعه بین‌المللی مستقر است.

  • عکس‌العمل ایالات متحده امریکا در مورد برخوردها در حومه شهر طرابلس چیست؟

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ناوقت دیروز در یک اعلامیه گفت:

"ما واضح ساخته ایم که با تهاجم نظامی نیروهای خلیفه حفتر مخالف بوده، خواستار توقف فوری عملیات نظامی بر ضد پایتخت لیبیا هستیم."

آقای پامپیو همچنان گفته است:

"راه حل نظامی برای مسئله لیبیا وجود ندارد، به همین دلیل است که ایالات متحده امریکا همراه با متحدان جهانی اش به تلاش‌ها به‌خاطر برگشت به مذاکرات به میانجیگری غسان سلامه (Ghassan Salame) نماینده سازمان ملل‌متحد می‌باشد."

نیروهای وفادار به خلیفه حفتر در طرابلس. ۷ اپریل ۲۰۱۹

اردوی ملی خودخوانده لیبیا به رهبری خلیفه حفتر که روسیه، مصر و امارت متحده عربی از آن حمایت می‌کنند، در شهر بن غازی متحد اداره موازی با حکومت لیبیاست.

نیروهای به رهبری خلیفه حفتر ششم اپریل ادعای تصرف میدان هوایی بین‌المللی سابق شهر طرابلس را نموده و نیروهای حکومت لیبیا عملیات بر ضد آن‌ها را آغاز کردند.

  • سازمان ملل‌متحد در این مورد چه می‌گوید؟

سازمان ملل‌متحد نیز خواهان آتش‌بس فوری در لیبیا شده‌است.

مأموریت این سازمان در لیبیا دیروز خواهان یک آتش‌بس دو ساعته در جنوب شهر طرابلس شد تا افراد ملکی و زخمی‌ها منطقه برخوردها را ترک کنند.

بر اساس گزارش آژانس خبری فرانس پرس به تاریخ هفتم اپریل روسیه از یک اعلامیه رسمی شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مانع شد که در آن در همآهنگی با تقاضای مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا خواستار توقف فوری پیشرفت نیروهای خلیفه حفتر به سوی طرابلس شده بود.

عملیات اخیر اردوی ملی خودخوانده لیبیا به رهبری قوماندان حفتر، نشانۀ از اوج کشمکش‌ها روی قدرت، بعد از سقوط حکومت معمر القذافی در سال ۲۰۱۱ میلادی است.

حکومت لیبیا می‌گوید که از آغاز این برخوردها تا اکنون ۲۳ تن به شمول افراد ملکی کشته، ۲۷ تن زخمی و صدها تن از خانه‌ها و مناطق اصلی‌شان تن بی‌جا شده‌اند.

  • تلاش‌های بین‌المللی برای حل منازعه در لیبیا چیست؟

قرار است، سازمان ملل‌متحد به‌خاطر بحث در مورد انتخابات احتمالی در لیبیا به تاریخ چهارهم و پانزدهم ماه اپریل جاری یک نشست بزرگ را به نام "کنفرانس ملی لیبیا" دایر کند.

انتظار می‌رود که در "کنفرانس ملی لیبیا" در مورد طرح انتخابات در آن کشور یک موافقه صورت بگیرد، تا از بی‌ثباتی طولانی در لیبیا جلوگیری شود.

لیبیا کشور بزرگ صادر کننده نفت بوده، هم‌چنان مرکز ترانزیت پناهجویانی است که از کشورهای افریقایی از طریق بحیره مدیترانه به اروپا می‌روند.

در سالیان اخیر تعداد محدود نظامیان امریکایی در لیبیا مستقر اند که با نیروهای محلی در امر مبارزه با جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی و شبکه القاعده و حفاظت از تأسیسات دیپلوماتیک کمک می‌کنند.