شبکه زنان: در انتخابات ولسی جرگه شماری از زنان آزار و اذیت جنسی شده‌اند

آرشیف/ یک رأی دهنده هنگام رأی دادن در یکی از مراکز رأی دهی در بامیان

شبکه زنان افغان می‌گوید، در جریان انتخابات مجلس نماینده‌گان شمار زیادی از زنان با آزار و اذیت جنسی روبه‌رو شده‌اند.

شبکه زنان به تازه‌گی در یک تحقیق که در پنج ماه انجام شده دریافته است که در کنار دیگر چالش‌ها، آزار و اذیت جنسی در انتخابات مجلس نماینده‌گان و خواست‌های نا مشروع از این زنان معضل دیگری است که مشارکت سیاسی زنان را با موانع و مشکلات همراه ساخته است.

روبینا همدرد مسئول بخش عدالت‌خواهی این شبکه روز چهارشنبه «۲۱ حمل ۱۳۹۸» طی شریک ساختن این تحقیق به خبرنگاران گفت:

"میزان بلند آزار و اذیت جنسی زنان در عرصه سیاسی یکی از نکاتی است که سبب می‌شود زنان نمی‌توانند خود را کاندید کنند و یا از رأی خود استفاده کنند."

شبکه زنان افغان این پژوهش را در هفت زون کشور انجام داده‌است و هنگام گردآوری آن با ۵۵۲۵ تن گفتگو شده‌است.

پیش از این بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا نیز در یک پژوهش دریافته بود که در پروسه انتخابات زنان در بخش‌های گوناگون کشور آزار و اذیت جنسی شده‌اند.

آرشیف/ یکی از مراکز رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه در ولایت بامیان

در همین حال فهیمه بابکرخیل یکی از نامزدان انتخابات ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که اعضای رهبری گذشته کمیسیون مستقل انتخابات از وی خواست نامشروع داشته اند.

خانم بابکرخیل می‌گوید:

"یک روز برایم یکی از مسئولین کمیسیون انتخابات زنگ زد و گپ‌های برایم گفت، روز بعد باز زنگ زد گفت می‌خواهم ببینمت بسیار مهم است، گفتم یعنی چه؟ بعد گپی زد که واقعاً سرم بد خورد، تهدیدم کرد گفت حتی که رأی هم داشته باشید کامیاب نمی‌شوید، گفت در پشت سایت‌ها هستیم می‌توانیم رأی اضافه کنیم می‌توانیم کم کنیم."

در این میان نظیفه بارکزی که به‌حیث ناظر انتخابات مجلس نماینده‌گان در ولایت ننگرهار کار می‌کرد می‌گوید، در کنار نا امنی‌ها آزار و اذیت جنسی چالش دیگر سر راه زنان در این ولایت بوده‌است.

او افزود:

"مشکلاتی که واقعاً وجود داشت در ننگرهار، خواهران واقعاً با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند، یکی خشونت جنسی و عدم مصونیت آنان بود."

در انتخابات مجلس نماینده‌گان افغانستان ۴۱۷ زن در سطح این کشور خودشان را برای کرسی‌های این مجلس نامزد کرده بودند و همین گونه صدها هزار تن از زنان در این انتخابات به‌عنوان رأی دهنده اشتراک داشته اند.

از سوی دیگر مسئولین جدید کمیسیون مستقل انتخابات این معضل را می‌پذیرند و می‌گویند که برای جلوگیری از این مشکلات در انتخابات پیش‌رو، طرحی را آماده کرده اند.

آرشیف/ لوحه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

رحیمه ظریفی یکی از کمیشنران این کمیسیون می‌گوید:

"مشکلات و چالش‌ها است، ما در مورد هر تحقیق بررسی خود را می‌داشته باشیم که چطور بتوانیم طرح‌های را شامل بسازیم تا مشکلات که قبلاً وجود داشته کاهش دهیم."

با این همه، یلدا رویال یکی از فعالان حقوق زن به رادیو آزادی از این وضعیت در برابر زنان نگرانی می‌کند و می‌گوید، اگر کمیسیون‌های انتخاباتی اعتماد از دست رفتۀشان را باز نیابند، اشتراک زنان در انتخابات ریاست جمهوری ناچیز خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی