زاخېلوال: موضوع مورد بحث از جانب افغانستان در نشست قطر آتش‌بس است

آرشیف/ حضرت محمد عمر زاخیلوال یک عضو هیئت اعزامی حکومت افغانستان

موضوع مورد بحث از جانب افغانستان در نشست قطر آتش‌بس است.

این مطلب را حضرت محمد عمر زاخیلوال یک عضو هیئت اعزامی حکومت افغانستان به روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت.

او افزود که این‌بار انتظار دارد که با طالبان در قطر موضوع آتش‌بس مطرح گردد.

آقای زاخیلوال افزود:

"مهم این است که حالا بالای آتش‌بس گفتگو می‌شود، تمرکز بیشتر ما باید این باشد که چگونه می‌شود برای ختم جنگ راه کوتاه را انتخاب کرد، جنگ را که متوقف بسازیم، فضا برای صلح فراهم می‌شود، به‎خاطریکه همه چیز در یک نشست گفته نمی‌شود، به اندازه کافی به نشست‌های بیشتر نیاز است، اما در این نشست فشار بیشتر ما روی آتش‌بس است."

در یک گوشۀ از کابل جوانی می‌گوید پدرش را در یک انفجار ماین جاسازی شدۀ کنار سرک از دست داده‌است.

یاسر ۱۷ ساله می‌گوید که پدرش انجنیر سرک‌سازی بود که سال‌ها قبل در اثر انفجار ماین طالبان که برای نیروهای امنیتی جاسازی شده بود، قربانی گردید.

او افزود:

"یک روز پدرم پس از ختم وظیفه که روانه دفتر در ولایت فراه بود در اثر انفجار یک ماین کنار جاده که بعداً طالبان مسئولیت آن‌را به عهده گرفتند، موترش با این ماین تصادم کرده و در همان حادثه کشته شد."

یاسر این‌را نیز می‌گوید که شروع گفتگوهای جاری صلح اگر سبب صلح و ثبات و امنیت دایمی شود و طالبان صلح دایمی و آتش‌بس را اعلام کنند حاضر است که خون پدرش را ببخشد.

او افزود:

"این‌که خون پدرم را ببخشم یا نه؟ حالا هر چیزیکه شده هیچ‌کس خود را مقصر نمی‌داند، اما من برای این راضی استم که خون پدرم را ببخشم به‌خاطریکه می‌شود آینده دیگر پدران و اولادهای‌شان به‌خاطر این فیصله که حالا در قطر صورت می‌گیرد تضمین شود."

یاسر ۱۷ ساله می‌گوید که پدرش انجنیر سرک‌سازی بود که سال‌ها قبل در اثر انفجار ماین طالبان که برای نیروهای امنیتی جاسازی شده بود، قربانی گردید.

یاسر از حکومت و طالبان مسلح می‌خواهد که آتش‌بس دایمی را اعلام کنند.

یاسر تنها عضو خانواده قربانی شده نیست که قصه‌اش در این نوع گزارش‌ها نهفته است، بلکه بیشتر از خانواده‌های هم اند که عزیزان و اقارب نزدیک‌شان در اثر جنگ‌های ۱۸ ساله طالبان و دیگر گروه‌های مسلح کشته و زخمی شده اند.

این در حالیست که تا کنون در جنگ میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح شماری زیادی از افغان‌ها کشته و زخمی شده اند.

به اساس معلومات دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان یا یوناما در سال ۲۰۱۸ میلادی به اثر جنگ‌ها نزدیک به ۴۰۰۰ فرد ملکی کشته و بیشتر از ۷۰۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

بیشتر در این باره: ۱۳۹۷ سال خونین برای غیر نظامیان، نیرو‌های افغان و گروه‌های مسلح مخالف

به اساس گزارش این اداره، عامل ۳۷ درصد این تلفات طالبان مسلح بوده و بقیه از سوی گروه‌های مسلح مخالف دیگر صورت گرفته‌است.

انتظار می‌رفت امروز پنجشنبه یک هیئت ۲۵۰ نفری برای گفتگوهای صلح با طالبان به جانب دوحه مرکز قطر حرکت کنند، اما این سفر به دلیل نامعلوم به گونه مؤقت به تأخیر افتاد.

در این حال موسی محمودی رئیس اجرائیوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

لوگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

"رقم تلفات که نزد کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ثبت است و جزئیات بیشتر آن به گونه مفصل بعداً نشر می‌گردد، در تناسب به سال گذشته میزان تلفات افراد ملکی ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد، حالا باید هرچه زودتر آتش‌بس شود و از سوی طرف‌های درگیر جنگ فضایی به وجود آید که دیگر ما شاهد جنگ و نتایج ناگوار آن نباشیم."

پیش از این در جریان جنگ ۱۸ ساله میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح دو بار آتش‌بس شده است که نخست در عید سعید فطر سال گذشته آتش‌بس دو جانبه و بار دیگر در عید قربان تنها از جانب حکومت اعلام شد، اما این آتش‌بس به گونه موقتی بود.

اما این که تأمین صلح درد خانواده‌های را که در گلیم غم نشسته اند، درمان خواهد کرد یا نه؟ هنوز مشخص نیست.

گزارش: جاوید حسن‌زاده