یک مادر: طالب محترم شما هموطن من هستید، آتش بس کنید

آرشیف/ طالبان مسلح در ولسوالی احمد آبا پکتیا , July 18, 2017

برخی اعضای شبکه زنان افغانستان از حکومت و طالبان می خواهند که به جای جنگ آتش بس کنند.

این زنان به این باور اند که بهترین راه موفقیت پروسه صلح میان طالبان و حکومت آتش بس است.

صدها تن از زنان فعال جامعه مدنی روز پنجشنبه در یک نشست در کابل گفتند، زنان افغان دیگر تحمل قربانی شدن فرزندان خود را ندارند زیرا به باور آن ها، بیشترین رنج جنگ را زنان متقبل می شوند.

او افزود:

"من از طالبان یک سوال دارم، در جنگ به شمول من تعدادی زیادی زنان متضرر شده اند، آیا شما خانم ندارید یا خواهر ندارید، میخواهید که جنگ ختم شود، طالب محترم شما هموطن من هستید، صدای یک مادر را بشنو!."

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در این نشست حضور یافته می گوید، در نتیجه جنگ دو طرف چهار دهه می شود که خون ریزی جریان دارد و مردم دیگر نمی خواهند که دهه پنجم با جنگ آغاز شود.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

"در ۴۱ سال در جنگ ما کشته می شویم و مردم کشته می شوند، در این جریان قربانی بیشتر را زنان داده اند، به این خاطر است که به عنوان زنان افغان همه ما خواهان آتش بس فوری و بدون قید و شرط هستیم، ادامه جنگ کشتار را زیاد می کند و انتقام جویی را بیشتر می سازد."

در این نشست همچنان برخی خانواده های قربانیان جنگ نیز از حکومت و طالبان خواستند تا عملیات های خالد و الفتح را توقف داده و به جای آن برای تامین صلح تلاش کنند.

در این نشست همچنان برخی خانواده های قربانیان جنگ نیز از حکومت و طالبان خواستند تا عملیات های خالد و الفتح را توقف داده و به جای آن برای تامین صلح تلاش کنند.

این در حالی است که قرار است در آینده نزدیک دور ششم گفتگوها میان هیئت امریکایی و نماینده‌گان طالبان در باره صلح افغانستان در قطر آغاز شود.

پیش از این نیز قرار بود در شهر دوحه قطر نماینده‌گان حکومت و چهره های سیاسی با طالبان دیدار کنند اما به بنا بر دلایلی این نشست لغو شد.

در اعلامیه نشست روز پنج شنبه زنان در کابل به برگزاری این نشست تاکید صورت گرفت.

ویدا یکی از این زنان که اعلامیه را به خوانش گرفته می گوید:

"ما از دولت افغانستان و گروه طالبان خواهانیم که به مذاکرات و گفتگو های جاری صلح ادامه داده و زمینه های تامین صلح عادلانه و پایدار را فراهم نمایند، ما خواهان پروسه صلح پایدار هستیم که در آن تمام افغان ها شرکت ورزند."

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح هفته گذشته گفته است، تلاش ها جریان دارد تا زمینه برای گفتگو های لغو شده در قطر فراهم شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته که برای از آغاز این گفتگوها امیدوار است.

گزارش: نصرت پارسا