وضعیت زنان در مناطق تحت حاکمیت گروه طالبان در سرپل

شماری از زنان گلیم باف در ولایت فاریاب. May 05 2019

سلب آزادی‌های بشری و انجام خشونت‌ها علیه زنان در ساحات تحت حاکمیت طالبان در سرپل باعث افزایش نگرانی‌ها نزد ریاست امور زنان و نهادهای مدافع حقوق بشر شده‌است.

نبیلا حبیبی رئیس امور زنان سرپل می‌گوید که طالبان در قلمرو تحت حاکمیت خود زنان را به اتهامات مختلف دره می‌زنند و مانع رفتن دختران به مکتب می‌شوند.

به گفته خانم حبیبی، طالبان به بیرون رفتن زنان از خانه بدون محرم شرعی در این ولایت ممانعت وضع کرده‌ و نیز به شکایات حقوقی و جزایی علیه زنان در محاکم صحرایی خود رسیدگی می‌کنند.

وی گفت زنان به دلیل ترس از شورشیان قادر به ثبت قضایی خشونت علیه شان در نهادهای دولتی نیستند.

نبیلا حبیبی رئیس امور زنان سرپل

او گفت:

"خانم‌ها می‌ترسند حتی وقتی‌که در ساحات تحت اثر طالبان مورد خشونت قرار می‌گیرند به ما مراجعه نمی‌کنند. زنان به حکومت محلی طالبان که برای خود نظام ساخته اند، زیادتر به آن‌ها مراجعه می‌کنند."

اعضای شورای ولایتی سرپل نیز انجام خشونت‌های شدید علیه زنان در ساحات تحت نفوذ طالبان را تائید می‌کنند و به گفته آنان که طالبان در اکثر از موارد زنان را به ناحق قربانی محاکم صحرایی نموده و حتی تیرباران می‌کنند.

حسین مجاهد زاده یک عضو این شورا به رادیو آزادی گفت که به دلیل عدم امنیت و ترس از مخالفین مسلح قضایای این خشونت‌ها رسانه‌ای نشده‌اند.

وی گفت شلاق زدن، سنگسار و اعدام از موارد بارز فیصله های محاکم صحرایی طالبان علیه زنان در ساحات ناامن سرپل است.

وی افزود:

"در ساحه تحت قلمرو مخالفین موانع زیادی علیه فعالیت‌ها یا آزادی خانم‌ها وجود دارد. محکمه‌های صحرایی را انجام می‌دهند وقتی محکمه صحرایی صورت بگیرد بلند ترین نوع ظلم و خشونت در برابر زنان است. ما زیاد موارد را سراغ داریم که بچه (پسر) با نامزاد خود بیرون رفته، اما آن‌ها را سنگسار کردند، محاکمه کردند یا شلاق زدند."

کمیسیون حقوق بشر زون شمال افغانستان نیز انجام خشونت‌های شدید علیه زنان در ساحات تحت حاکمیت طالبان در سرپل را می‌پذیرد و می‌گوید که به دلیل عدم دسترسی به ساحات مخالفین این خشونت‌ها تا به حال افشا نشده‌اند.

سید محمد سامع رئیس دفتر کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان می‌گوید که به دلیل تهدیدات از سوی مخالفین و نا امنی‌های حاکم در سرپل آنان از انجام فعالیت بشری، ثبت قضایایی خشونت و نظارت بر وضع زنان در این ولایت باز مانده‌اند:

"به نسبت ناامنی راه سرپل همکاران ما به این ولایت رفته نمی‌توانند و همچنان ناظرین ما نتوانستند که در این اواخر در سرپل فعالیت داشته باشند."

مقامات دولتی سرپل با تأیید انجام خشونت‌های شدید ضد بشری علیه زنان در ساحات نا امن این ولایت می‌گویند که علاوه بر طالبان سایر گروه‌های دهشت افگن نیز قیودات خود ساختۀ را به خاطر سلب آزادی زنان وضع کرده‌اند.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل در این‌باره گفت:

" گروه طالبان و در کل تروریست‌های که در سرپل فعالیت دارند در ساحات تحت تصرف شان نه تنها اینکه دختران را بعد از صنف ششم به مکتب نمی گذارند، زنان را بدون محرم شرعی از خانه بیرون شدن نمی مانند و قیودات وضع کردند."

به گفته امانی که در ساحات نا امن سرپل به دلیل ترس از محاکم صحرایی طالبان، از ۱۰ مورد خشونت انجام شده علیه زنان یک مورد آن هم به ثبت نمی رسد.

شورشیان تنها در قلمرو تحت اداره خود در سرپل عامل خشونت علیه زنان دانسته نمی شوند، بلکه در مرکز این ولایت و در ساحات تحت نفوذ دولت نیز تهدید در برابر فعالیت های زنان به شمار می روند.

نسیمه آرزو یک فعال حقوق بشر در سرپل است که می گوید بار ها در ساحت تحت کنترول نیروهای امنیتی توسط طالبان مسلح تهدید به مرگ شده است.

خانم آرزو علاوه کرد:

" شماره تیلیفونم نزد طالبان است، زنگ می‌زنند و اخطار می‌دهند. زمانی‌که من برای اشتراک در یک مجلس از خانه خود بیرون می‌شوم، حوزه امنیتی پولیس شهر را زنگ می‌زنم تا مرا همکاری کنند."

از خشونت‌های طالبان علیه زنان که تا حال رسانه‌ای شده‌‍اند، تازه ترین مورد آن به حدود دو ماه قبل بر می‌گردد که شورشیان مسلح در یک اقدام محکمه صحرایی یک خانم حامله را در ولسوالی سنچارک سرپل تیرباران کردند.

با این حال ذبیح الله مجاهد یک سخنگوی طالبان می‌گوید که در ساحات تحت حاکمیت این گروه در سرپل محاکم آنان بر اساس احکام شرعی صورت می‌گیرد.

این سخنگوی طالبان انجام خشونت‌ها از سوی شورشیان مسلح علیه زنان در سرپل را تبلیغ مخالفین این گروه دانست.

مجیب الرحمن حبیب زی