شورای صلح: دیدارهای رهبری طالبان با برخی مقامات خارجی پروسه صلح را صدمه می‌زند

آرشیف/ دفتر سیاسی طالبان در قطر/ Source: Osama Faisal (AP)

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که دیدارهای رهبری طالبان با برخی مقامات کشورهای خارجی پروسه صلح را صدمه می‌زند.

افزایش دیدارهای ملا عبدالغنی برادر معاون رهبری طالبان با برخی مقامات کشور های جهان در این زمینه منجر به نگرانی شورای عالی صلح افغانستان شده‌است.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز چهارشنبه «۰۱ جوزای ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که این دیدارها نه‌تنها پروسه صلح را کمک نمی‌کند، بلکه سبب پیچیده‌تر شدن این پروسه می‌شود.

آقای اوچقون می‌افزاید:

"وقتیکه طالبان به اراده مردم ارج نمی‌گذارند و خودسرانه با کشورها ارتباط برقرار می‌کنند، این طبیعی است که در پروسه صلح خدشه وارد می‌کند از نظر مردم، دولت افغانستان تلاش‌های که با اراده مردم مطابقات نداشته باشد قابل قبول نیست و پروسه صلح را پیجیده‌تر می‌کند."

اوچقون گفت، طالبان از یک سوء به جنگ و کشتار افغان‌ها ادامه می‌دهند و از سوی دیگر روابط‌شان را با کشورهای خارجی تقویه می‌کنند که این به‌گفته وی امتیاز طلبی این گروه را نشان می‌دهد.

طالبان به تازه‌گی در یک اعلامیه گفته‌اند، رولاند کوبیا نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان با ملا عبدالغنی برادر معاون رهبری این گروه که تلاش‌های صلح را رهبری می‌کند، ملاقات کرده‌است.

در اعلامیه‌ای از قول سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر گفته شده که آقای کوبیا و ملا برادر در مورد وضعیت جاری افغانستان، مذاکرات، جلوگیری از تلفات ملکی و کمک‌های بشری صحبت کرده‌اند.

آرشیف/مارکوس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان

قبل از این مارکوس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان دو بار با ملا برادر در قطر دیدار کرده و به‌گفته سهیل شاهین روی جهات مختلف توافق‌نامه احتمالی صلح و تلاش‌های جرمنی در این زمینه، صحبت کرده‌اند.

ملا برادر با ریتنو لیستاری مارسودی، وزیر امور خارجه اندونیزیا و عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ ازبکستان در دیدارهای جداگانه در باره پروسه صلح افغانستان گفتگو کرده است.

هیئت امریکایی نیز با طالبان شش دور مذاکرات را انجام داده اند، اما تا هنوز به توافق صلح دست نیافته اند.

در همین حال ریاست اجرائیه به این باور است که این دیدار ها اگر مذاکرات صلح را تسهیل کند، حکومت افغانستان از ان پشتیبانی می‌کند در غیر ان به‌گفته مقام‌های افغان این دیدار ها به سود افغانستان و جهان نیست.​امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در این باره گفت:

"هر گونه تماس‌های که با طالبان برقرار می‌شود، اگر پروسه صلح را کمک کند و صادقانه باشد دولت افغانستان از آن استقبال می‌کند، اگر در عقب این دیدارها هدف دیگری دنبال شود در آن صورت این ملاقات‌ها به خیر افغانستان و منطقه و جهان نیست."

برخی از آگاهان سیاسی از جمله احمد سعیدی می‌گوید که این ملاقات‌ها گروه طالبان را مشروعیت بیشتر می‌دهد.

به‌گفته وی، پس از آن که هیئت امریکا مستقیماً مذاکرات را با طالبان آغاز کرد، تمام کشورها به‌خاطر حفظ منافع‌شان تماس‌ها با این گروه را آغاز کرده اند.

گزارش: نورالله شایان