سازمان ملل متحد از تلفات افراد ملکی در افغانستان ابراز نگرانی کرد

تصویر از انفجار در داخل مسجد التقوا در کابل

سازمان ملل متحد یکبار دیگر در مورد تلفات افراد ملکی در جریان ماه رمضان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از تمام جوانب درگیر خواسته است که در زمینۀ محافظت ملکی‌ها، تلاش بیشتر به خرچ بدهند.

تدامیچی یاماموتو نمایندۀ خاص سازمان ملل برای افغانستان امروز در یک اعلامیه گفته است، حملات عمدی و کور کورانه علیه ملکی‌ها هرگز قابل توجیه نبوده و جرایم جنگی شمرده می‌شود.

یاماموتو همچنان گفته است، حمله بریک مسجد به خصوص در هنگام نماز در ماه رمضان یک عمل زشت و فجیع است.

در انفجاری پس از چاشت دیروز جمعه در مسجد التقوا در ناحیۀ نهم شهر کابل دو تن به شمول مولوی سمیع الله ریحان ملاامام مسجد کشته و شانزده تن دیگر زخم برداشتند.

به گفتۀ مقام‌ها، مواد انفجاری در منبر مسجد گذاشته شده بود.

مسئولیت این انفجار را تا حال هیچ کسی نپذیرفته‌است.

در اعلامیۀ یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته شده که بررسی یونما در باره حمله روز جمعه بر مسجدی در کابل ادامه دارد.

در اعلامیه همچنان گفته شده‌است که بربنیاد یافته‌های ابتدایی، قربانیان و زخمیان این حمله افراد ملکی بوده اند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که یوناما در مورد رویداد ۲۲ ماه می در غزنی که در آن از یک هاموی پر از مواد انفجاری استفاده شده نیز بررسی می‌کند.

در اعلامیۀ این دفتر گفته شده‌است که بربنیاد گزارش‌ها، درین حادثه به ۱۷ نفر تلفات وارد شده و درین میان دو دختر کشته شده اند.

یوناما گفته‌است، در حمله‌های هوایی که بر اهداف ضد حکومتی در ۲۰ و ۲۲ ماه می در ولسوالی گرشک ولایت هلمند و ولسوالی چوکی ولایت کنر اجرا شدند، تقریباً ۱۴ فرد ملکی کشته و ۱۲ ملکی دیگر زخمی شدند.

به اساس اعلامیه، چهار زن و هشت طفل شامل قربانیان اند.