واشنگتن پست: ترور مولوی سمیع‌الله ریحان افغان‌ها را تکان داده‌است

مسجد که مولوی سمیع الله ریحان در آن کشته شد/ Source: Omar Sobhani (Reuters)

  • روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد ترور مولوی سمیع‌الله ریحان که در کابل صورت گرفت، به نشر رسانیده در بخشی از آن می‌نویسد، قتل این مولوی برجسته، افغان‌ها را تکان داده‌است.

مولوی سمیع‌الله ریحان روز جمعه در ناحیه نهم شهر کابل در مسجد التقوی هنگام ادای نماز در اثر انفجار مواد منفجره جاسازی شده در منبر آن مسجد کشته شد.

پامیلا کانستیبل (Pamela Constable) نویسنده این مطلب می‌نویسد، این رویداد دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان (یوناما) را وادار ساخت تا کشتن افراد ملکی را در جریان ماه رمضان، نکوهش کند.

نویسنده می‌افزاید، مولوی سمیع‌الله ریحان یک محقق بود و از طرق تلویزیون در مصاحبه‌هایش خشونت را به مثابه یک عمل ضد اسلامی نکوهش می‌کرد.

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد، این انفجار ادامه خشونت‌هایست که در جریان آن افراد ملکی و نیروهای امنیتی افغان هدف قرار می‌گیرند، اما قتل مولوی ریحان که به عقیده روزنامه، افغان‌ها موقف او را در برابر ترور و خشونت ستایش می‌کردند، سخت تکان داده‌است.

واشنگتن پست از قول جاوید فیصل سخنگوی سابق ریاست اجرائیه افغانستان می‌نویسد که گفته است، مولوی سمیع‌الله ریحان با شجاعت در برابر افراطیت، عدم تحمل و استفاده ناجایز گروه‌های تروریستی از نام اسلام، ایستاده بود.

این در حالیست که به سلسله حملات بر علمای دینی در افغانستان مولوی شبیر احمد کامه‌وی روز یکشنبه در نتیجه یک حمله مسلحانه در کابل به قتل رسید.

  • روزنامه تلگراف چاپ لندن در شماره اخیر خود کاملاً به یک موضوع متفاوت پرداخته است.

قرار است تیم ملی کریکت افغانستان امروز دوشنبه با تیم انگلستان به میدان برود.

به نوشته روزنامه، این بازی به سلسله مسابقات تمریناتی برای جام جهانی کریکت امسال در انگلستان پلان شده که در هفته جاری در انگلستان و ویلز برگزار می‌شود.

روزنامه تلگراف می‌نویسد، تیم انگلستان در مسابقات تمریناتی باید در برابر تهاجم بی‌باکانه افغان‌ها هوشیار باشد.

به نوشته روزنامه، همه تیم‌ها به‌طور خاص تیم انگلستان در برابر شیوه خاص تیم افغانستان، آسیب پذیری‌های خواهند داشت، چند عضو تیم ملی کریکت انگلستان مجروح شده اند، بناً این تیم دومین بازی تمریناتی‌اش را با ظرفیت کامل انجام داده نمی‌تواند.

روزنامه تلگراف چاپ لندن با اشاره به مسابقه اخیر تیم‌های افغانستان و پاکستان که تیم ۱۹۹۲ میلادی که عمران خان صدراعظم کنونی کپتان تیم ملی آن کشور بود، یک بخش از فرهنگ سپورت محسوب می‌شود، اما به غیر از افغانستان، هیچ کشور دیگر را در جهان نمی‌توان سراغ کرد، در همچو مدت کوتاه، مستقیماً به این جایگاه رسیده باشد.