اشرف غنی و عمران خان روی پروسه صلح و مصالحه در افغانستان گفتگو کردند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت با عمران خان صدراعظم پاکستان در شهر مکه. May 31 2019

رئیس جمهور افغانستان دیروز (سی و یکم می) در شهر مکه در عربستان سعودی با صدراعظم پاکستان ملاقات کرد.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی و عمران خان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه با هم ملاقات کرده، روی پروسه صلح و مصالحه در افغانستان گفتگو کرده‌اند.

بر اساس اعلامیه دفتر صدراعظم پاکستان، عمران خان و محمد اشرف غنی تلاش در زمینه آغاز گفتگو با طالبان را مورد ارزیابی قرارد داده‌اند. در اعلامیه گفته شده‌است که صدراعظم پاکستان از پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند و این تلاش‌ها به رهبری افغان‌ها پیشبرده خواهد شد، تا یک راه حل را برای ختم منازعه در این کشور پیدا کند.

عمران خان گفته است سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان، یک زمینه دیگر خواهد بود تا سیاسیون این دو کشور روی توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی با همدیگر گفتگو کنند. اما تا هنوز تاریخ سفر رئیس جمهور غنی به اسلام آباد اعلان نشده است.

نعیم الحق دستیار خاص صدراعظم پاکستان دیروز از طریق تویتر نوشت که رهبران این دو کشور حدود یکساعت روی مسایل مختلف باهم صادقانه و دوستانه صحبت کرده‌اند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان که به تاریخ بیست و هشتم ماه می در راولپندی با جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان ملاقات کرده بود نیز در جریان ملاقات رئیس جمهور غنی با عمران خان حضور داشت.

عربستان سعودی روابط نزدیک با پاکستان دارد و اخیراً روابط بین کابل و اسلام آباد با تنش‌های بیشتر همراه بوده‌است.

  • آیا در ملاقات دیروز بین رهبران افغانستان و پاکستان عربستان سعودی نقش داشته است؟

احمد سعیدی کارشناس سیاسی و دیپلومات سابق افغانستان در پاکستان

احمد سعیدی دیپلومات سابق و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان با اشاره به این نکته به رادیو آزادی گفت: "قبل از آنکه عمران خان به سعودی برود، حمدالله محب مشاور امنیت ملی و آقای اندرابی وزیر داخله افغانستان به پاکستان رفتند و تفاهم کردند که دو رهبر یعنی اشرف غنی و عمران خان در عربستان سعودی با هم ببینند. این ملاقات دو روز قبل پلان شده بود. در ضمن ولیعهد عربستان سعودی که دوست زیاد پاکستان است، او هم بر این ملاقات پافشاری داشت. یعنی وساطت عربستانی و هیئت افغان که به پاکستان رفته بودند، زمینه را آماده کردند تا اشرف غنی و عمران خان با هم ببینند."

ملاقات بین محمد اشرف غنی و عمران خان در حالی صورت گرفته که تا هنوز هم حریم هوایی پاکستان به روی پروازهای افغانستان مسدود است.

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، رئیس جمهور غنی این موضوع را با عمران خان صدراعظم پاکستان مطرح کرده و از وی خواسته است تا به پروازهای افغانستان در حریم هوایی آن کشور اجازه داده شود.