زلمی خلیل‌زاد دور هفتم سفرش را به چندین کشور آغاز کرد

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در جریان کنفرانس خبر در کابل. 28 Jan 2019

به دنبال دو هفته در واشنگتن، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان سفرش را به چندین کشور آغاز کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد شام شنبه اول ماه جون در تویترش نوشت که در یک ماه گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته اند.

به گفته آقای خلیل‌زاد، در سفر فعلی او خواهان تسریع پروسه صلح افغانستان خواهد شد.

در پیام دوم نماینده ویژه امریکا آمده‌است که به صورت مشخص روی دو موضوع تمرکز می کند. نخست مدغم شدن منطقه و جهان برای صلح و دوم تلاش برای نهایی شدن چهار چوب صلح میان دو جانب.

زلمی خلیل‌زاد گفته که پیشرفت‌های صورت گرفته و او خوشبین است.

آقای خلیل‌زاد همچنان نوشته که هر موفقیت نیاز به انعطاف پذیری تمامی جوانب دارد.

در جریان روز شنبه وزارت خارجه امریکا خبرنامۀ را نشر کرد که زلمی خلیل‌زاد در جریان سفر دو هفته‌یی‌اش، به شمول افغانستان از شش کشور دیدار خواهد کرد.

در ادامه آمده که آقای خلیل‌زاد با مقام‌های حکومت افغانستان و شهروندان این کشور روی تلاش‌های صلح مشوره خواهد کرد.

نماینده ویژه امریکا هم‌چنان به پاکستان، بلجیم، جرمنی، قطر و امارات متحده عربی خواهد رفت تا در آنجا روی جلب حمایت بین‌المللی از پروسه صلح افغانستان تلاش کند.

سفر این بار زلمی خلیل‌زاد که از سی و یکم ماه می آغاز شده و تا شانزدهم جون ادامه می‌یابد، برای دو هفته خواهد بود.

او در جریان این سفر با نماینده‌های طالبان هم در دوحه پایتخت قطر دیدار می‌کند.

پیش از این یکی از اعضای گروه طالبان، به شرط افشاء نشدن نامش به رادیو آزادی گفت که زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌های این گروه پس از عید سعید فطر در دوحه خواهد دید.

شش دور گفتگو میان دو جانب تا حالا روی تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تضمین طالبان برای این‌که از خاک افغانستان حمله تروریستی علیه ایالات متحده و کشور دیگری صورت نمی‌گیرد، متمرکز بوده است.

با این هم زلمی خلیل‌زاد در گذشته روی برقراری آتش‌بس و مذاکرات رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان تمرکز کرده‌است.

با آتش‌بس مؤقت در سه روز عید پارسال، امیدواری‌ها همین بود که طالبان امسال هم در روزهای عید آتش‌بس خواهند کرد.

اما آن‌ها در پیام عیدی شان به این پیشنهاد حکومت و مردم "نه" گفتند و روی ادامه جنگ تأکید ورزیدند.

علی امیری یک آگاه امور سیاسی در کابل است. او دورنمای گفتگوها با طالبان را خیلی تیره می‌بیند: "طالبان چه در مذاکره با امریکایی‌ها و چه با گروه‌هایی‌که آن‌ها می‌خواهند تفاهم بین‌الافغانی داشته باشند به یک موقف نسبتاً سخت بر گشته اند. در نتیجه، پیام طالبان برای مردم افغانستان بسیار مبهم است. هنوز معلوم نیست که آن‌ها دست از امارت اسلامی کذایی خود برداشته اند یا نبرداشته اند و معلوم هم نیست که واقعاً آن‌ها اراده برای صلح داشته باشند."

طالبان مسلح هر گونه دیدار با نماینده‌های حکومت افغانستان را رد کرده اند و می‌گویند، تا هنگامی که نیروهای بین‌المللی در افغانستان حضور دارند، به جنگ ادامه می‌دهند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا که دور تازه مذاکرات را در روزهای نزدیک با طالبان آغاز می‌کند، در پایان دور ششم گفتگوها پیام داد که مذاکرات بین‌الافغانی، آتش‌بس، اطمینان از این‌که از خاک افغانستان برای حملات تروریستی استفاده نمی شود و در نهایت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، به عنوان موارد اصلی و تمرکز گفتگو ها باقی می‌مانند.

با تأکید طالبان روی خروج نیروها از افغانستان، ایالات متحده گفته که اگر روی تمامی چهار مورد به صورت کلُی توافق نشود، با هیچ مورد به تنهایی موافقت نخواهد کرد.