خلیل‌زاد: کشتار افغان‌ها باید متوقف شود

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان Source: Wakil Kohsar (AFP)

نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، بیانیۀ عیدی رهبر طالبان یک مقدار استقبال را در زمینه حمایت از پروسۀ صلح افغانستان نشان می‌دهد.

زلمی خلیل‌زاد امروز در تویتر نوشته است: این بیانیۀ همچنان تمایل برای اشتراک در دیالوگ با دیگر افغان‌ها و در یک راه حل سیاسی نهایی که مستلزم سهیم شدن در قدرت خواهد بود، نشان می‌دهد.

آقای خلیلزاد در ادامه نوشته است: این همه، چیزهای خوب است.

وی در یک تویت دیگر گفته است: در عین حال لحن تُند این بیانیه، غیر ضروری است و این سبب پیچیده‌گی و مانع گفتگوهای صلحِ که به پیش می‌بریم می‌شود.

زلمی خلیل‌زاد این بخش از بیانیه طالبان را که در آن گفته شده، ایالات متحده در جستجوی خشونت است رد کرده.

نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در یک تویت دیگر گفته است: در حالی‌که مذاکرات را برای پایان جنگ ادامه می‌دهند، بگذارید راه‌ها را مشترکاً برای کاهش و یا ختم فوری خشونت ها دریابیم.

آقای خلیل‌زاد در تویتر نوشته است: کشتار افغان ها باید متوقف شود.

او در آخر، عید را مبارکباد گفته است.

ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان تلویحاً گفته است، احتمال نمی رود آنها به این زودی‌ها آتش بس کنند.

آخندزاده در یک پیام عیدی اما افزوده است، که درِ گفتگو به روی ایالات متحده هم چنان باز است.

این پیام رهبر طالبان پس از آن است، که دور ششم گفتگوها میان نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان در قطر ماه گذشته پایان یافت.

زلمی خلیل‌زاد دَور تازه سفرش به منطقه و اروپا را اغاز کرده درین سفر از افغانستان، پاکستان، بلجیم، جرمنی، قطر و امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد و با نماینده‌های طالبان در دوحه پایتخت قطر بار دیگر قطر خواهد دید.