رمضان امسال، یکی از خونین‌ترین ماه‌ها برای افغانستان بوده‌است

موتر حامل کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت

رمضان امسال، یکی از خونین‌ترین ماه‌ها برای افغانستان بوده‌است.

وزارت داخله می‌گوید ۱۹۳ غیرنظامی و ۲۰۱ تن از نیروهای امنیتی در جریان یک ماه گذشته در سراسر کشور جان باخته‌اند.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت:

"در جریان عملیات دفاعی، کشفی و امنیتی نیروهای پولیس که در هر بخش از کشور در یک ماه گذشته انجام شده‌است یک ۱۱۳۱تن کشته شده‌اند، ۱۹۳ تن ملکی نیز در نتیجه حملات بمی، انفجاری و ماین‌های جابه‌جا شده در کنار جاده‌ها کشته شده‌اند و ۲۰۱ تن از نیروهای پولیس نیز در این رخدادها جان باخته‌اند."

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

پس از این سخنان رحیمی و پس از چاشت همین روز موتر حامل کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی در ساحه دارلامان هدف انفجار ماین مقناطیسی قرار گرفت.

وزارت داخله یک ساعت پس از این رویداد به رادیو آزادی گفت که ۵ غیرنظامی در این رویداد جان باخته و ده تن دیگر در آن زخم برداشته اند.

محمد آصف فروتن جوانی که در حمله مهاجمان انتحاری بر موسسه جهانی کاونتر پارت جان‌اش را از دست داد.

محمد زاهد برادر این جوان می‌گوید برادرش در رشته ادبیات دری از پوهنتون کابل سند فراغت ماستری‌اش را به دست آورده بود:

"ماستری‌اش را از پوهنتون کابل به دست آورده بود، رتبه پوهندوی‌اش را امسال تکمیل کرده بود و می خواست برای فراگیری دکتورا به پاکستان، ایران و یا هم جاپان برود."

از محمد آصف سه دختر و سه پسر بجا مانده است.

خانواده این جوان می گوید برادرشان در هنگام رفتن به دفترکارش، آماج حمله انتحاری قرار گرفت و جان داد:

"در شهر نو وظیفه اجرا می کرد، هنگامیکه به دفتر کارش نزدیک شده، گارد دفتر شان همرایش سلام علیکی کرده و پس از آن خواسته که به دفتر برود که حمله شده و محمد آصف جابه‌جا کشته شد."

در این حمله که در روزهای نخستین ماه مبارک رمضان در برابر دفتر کاونتر پارت در شهر نو کابل رخ داد ۹ تن به شمول پنج پولیس، سه غیرنظامی و یک گارد این موسسه جان باختند و ۲۴ تن دیگر زخم برداشتند.

Your browser doesn’t support HTML5

یک روز بعد از حمله بر موسسۀ کونتر پارت در شهرنو کابل

در این میان گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی یا "سی پی‌ای جی" از افزایش تلفات غیرنظامیان در یک ماه گذشته در افغانستان ابراز نگرانی می کند.

این گروه گفته است که در ماه گذشته در ۲۳ ولایت افغانستان ۵۲۹ تن جان‌های‌شان را در رویدادهای امنیتی از دست داده اند.

بربنیاد این آمار گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی در جریان ماه مبارک رمضان ۱۸۹ غیرنظامی جان باخته و ۳۴۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

با آن که گروه طالبان آتش بس را رد کرده و به ادامه جنگ تاکید کرده اند اما زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از بخشی پیام عیدی این گروه ابراز خوشبینی کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد در صفحه تیوتراش نوشته است که طالبان در پیام عیدی شان تا حدی از روند صلح حمایت کرده و به گفتگوهای بین الافغانی تمایل نشان داده‌اند.

اما از سوی دیگر یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان در روزهای پسین از افزایش تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده‌است.