آماده‌گی جرمنی برای کمک به تلاش‌های صلح امریکا در افغانستان

مارکس پوتزل روز چهارشنبه «۲۲ جوزای ۱۳۹۸» در نشست مشورتی پیرامون روند صلح در کابل

نماینده ویژه جرمنی برای افغانستان و پاکستان می‌گوید، آنان با تلاش‌های امریکا در پروسه صلح افغانستان همکاری می‌کنند.

مارکس پوتزل نماینده ویژه جرمنی برای افغانستان و پاکستان می‌گوید، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح این کشور از آن‌ها خواسته تا در روند صلح افغانستان با آنان همکاری نمایند.

آقای پوتزل روز چهارشنبه «۲۲ جوزای ۱۳۹۸» در نشست مشورتی پیرامون روند صلح و نقش زنان در این پروسه در کابل گفت، برای تشکیل یک افغانستان صلح‌آمیز نباید فرصت کنونی از دست برود.

آقای پوتزل افزود: "آقای خلیل‌زاد به ما و کشورهای اروپایی مراجعه کرد که در روند صلح همکاری کنید، آقای خلیل‌زاد گفت شش دور مذکرات صلح با طالبان به نتیجه نرسیده‌است، حالا ما در این عرصه تلاش می‌کنیم و ما به تلاش‌های صلح امریکا در این پروسه همکاری می‌کنیم."

آقای پوتزل نقش زنان را در روند صلح مهم عنوان کرده همچنان گفت، باید در پروسه صلح حقوق زنان، حقوق بشر، آزادی بیان در مجموع دستاوردهای ۱۸ سال اخیر در افغانستان حفظ گردد.

مارکس پوتزل نماینده جرمنی برای افغانستان و پاکستان

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که پیش از این آقای پوتزل با ملا عبدالغنی برادر معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرده بود.

بیشتر در این باره: نماینده خاص جرمنی برای افغانستان با طالبان در قطر ملاقات کرد

آژانس‌های خبری جرمنی به نقل از سهیل شاهین یک عضو طالبان نوشته‌اند که در این دیدار روی حل سیاسی جنگ افغانستان، گفتگوهای جاری میان امریکا و طالبان و جلوگیری از تلفات غیر نظامیان بحث شده‌است.

جرمنی یکی از کمک کننده‌گان بزرگ افغانستان بوده و در مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هم شامل است.

از سوی هم ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجه که در این نشست حضور داشت گفت، نقش جرمنی در این روند بهتر ساختن محتوا پروسه صلح می‌باشد، چیزیکه تا کنون کم‌رنگ بوده‌است.

آقای زمان می‌گوید: "کشور دوست ما جمهوری فدرال جرمنی در نظر دارد که در پروسه صلح یک نقش بازی کند و در این چوکات می‌خواهند که در پروسه آغاز شده یک روح تازه ببخشد و دور ششم مذاکرات که قبل از عید برگزار گردید متأسفانه پیشرفت چشمگیر نداشت و ما امیدوار هستیم که با برگزار شدن دور هفتم و بعد از آن در چوکات مذاکرات بین‌الاافغانی کشورهای دوست نقش خود را بازی کنند که در این چوکات ما نقش جرمنی را به دیده قدر می‌بینیم."

ادریس زمان همچنان با اشاره به نقش زنان در پروسه صلح گفت، در مذاکرات بعدی نه‌تنها نقش، بلکه حضور زنان هم مهم است.

اما شماری زنان در شهر کابل نقش زنان را در پروسه صلح سمبولیک و نمایشی می‌دانند.

لیلما یک تن از باشنده‌های کابل در این مورد می‌گوید: "این روند برای ما مأیوس کننده‌است، به باور من بودن زنان در پروسه صلح نمایشی و تجارتی است. با وجودیکه ۶۵ درصد نفوس افغانستان را زنان تشکیل می‌دهد، اما نقش آن‌ها در این پروسه بسیار اندک است، زنان باید عملاً در این پروسه کار نمایند."

شش دور قبلی گفتگوها میان هر دو طرف تا کنون روی تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تضمین طالبان برای این ‌که از خاک افغانستان حمله تروریستی علیه ایالات متحده و کشور دیگری صورت نمی‌گیرد، متمرکز بوده‌‌است.

بیشتر در این باره: خلیل‌زاد: کشتار افغان‌ها باید متوقف شود