محمد امین وقاد: حکومت باید هیئت مذاکره کننده با طالبان را تعیین کند

قاضی محمد امین وقاد عضو شورای رهبری شورا صلح

شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان از حکومت می‌خواهند تا هیئت مذاکره کننده با طالبان را تعیین کند.

با آن‌که در این اوآخر گزارش‌ها از گرم شدن موضوع مذاکرات بین الافغانی در ورند صلح افغانستان به نشر رسیده و امیدواری‌ها هم به آغاز این روند در نشست آینده دوحه بیشتر شده‌است اما حکومت تاکنون هیئت مذاکره کننده‌اش را تعیین نکرده‌است.

شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند، اختلافات به میان آمده نزد رهبران حکومتی باعث شده تا تعیین اعضای این هیئت به فراموشی سپرده شود.

قاضی محمد امین وقاد عضو شورای رهبری این شورا روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی با تاکید خواهان تعیین هرچه زودتر این هیئت از سوی حکومت شد: "تاکنون این هیئت تعیین نشده‌است این که چرا در مورد اراده حکومت چیزی نمیفهمیم اما تاکید می‌کنیم که این یک نیاز است چون گفته شده که ممکن در آینده نزدیک زمینه مذاکرات بین الافغانی در قطر و یا هم جرمنی فراهم خواهد شد بنا ما هم باید آماده باشیم."

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، روز گذشته در مزار شریف با شماری از سیاسیون دیدار کرده و در مورد چگونگی آغاز مذاکرات بین الافغانی با طالبان صحبت کرده‌است.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی و معاون دوم ریاست اجرائیه هم که با آقای خلیل‌زاد دیدار کرده به رادیو آزادی گفت، در دیدار با آقای خلیل‌زاد در مورد چگونگی مذاکرات بین الافغانی و ایجاد اجماع بین المللی در روند صلح افغانستان صحبت کرده‌است.

وی ابراز امیدواری کرده‌است که هرچه زودتر مذاکرات بین الافغانی در دوحه آغاز شود.

قبل از این آقای خلیل‌زاد در ارگ با رئیس جمهور غنی و برخی مقامات دیگر نیز در زمینه صحبت کرده‌است.

بیشتر در این باره: غنی و خلیل‌زاد روی نقش جرمنی در آغاز گفتگوی بین‌الافغانی بحث کردند

قرار است تا در آینده نزدیک دور هفتم مذاکرات میان نماینده امریکا و هیئت طالبان در دوحه آغاز گردد و زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته‌است که این بار روی آغاز مذاکرات بین الافغانی بیشتر تاکید خواهد کرد.

اما یک منبع حکومتی که به علت حساسیت موضوع نخواست از وی نام برده شود به رادیو آزادی گفت که به دلیل اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی، روی موضوع تعیین هیئت مذاکره کننده بحث نشده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور نیز می‌گوید که در زمینه هیچ پیشرفتی صورت نگرفته‌است.

در عین حال حکمت الله عظیمی سرپرست انستیتیوت صلح و جنگ افغانستان می‌گوید زمان کافی برای آغاز مذاکرات رسمی میان حکومت و طالبان وجود دارد بنا تعیین نشدن هیئت مذاکره کننده تاکنون قابل نگرانی نیست.

حکمت الله عظیمی سرپرست انستیتیوت صلح و جنگ افغانستان

او افزود: "به نظر من برای تعیین هیئت زمان زیاد است نخست باید مقامات حکومت با طالبان در مذاکرات بین الافغانی نشست داشته باشند به طور شخصی، بعد اگر کدام پیشرفتی صورت می‌گیرد یک تیم مذاکره کننده رسمی که در آن نماینده‌های حکومت، سیاسیون، اعضای جامعه مدنی، احزاب سیاسی و برخی چهره‌های دیگر وجود داشته باشند شکل گیرد."

حکومت افغانستان در ماه قوس سال گذشته هیئت ۱۱ نفری را به‌خاطر گفتگوهای صلح با طالبان مسلح رسماً اعلام کرد اما بعد مقامات حکومت گفت که برای تغییر اعضای این لیست مشوره‌ها آغاز شده‌است.

در آن لیست یک عضو شورای علما، یک عضو شورای ملی و بقیه مقامات حکومتی شامل بودند.

ولی حکومت شورای مصالحه را در این بخش مسئول می‌خواند اما در مورد برگزاری نشست این شورا هم دیریست که چیزی شنیده نشده و نه هم در مورد موجودیت و لغو این شورا چیزی گفته شده‌است.