ارگ: اختلاف دیدگاه کابل و واشنگتن در خصوص مذاکرات صلح حل شده‌‌است

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین دیدار با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در ارگ. June 09 2019

پس از اختلاف دیدگاه میان مقام‌های امریکایی و افغان اکنون حکومت افغانستان از فضای مثبت در بحث گفتگوهای صلح میان کابل و واشنگتن سخن می‌زند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با رئیس جمهور غنی در پیوند به پیشرفت‌های صلح افغانستان، ایجاد همآهنگی‌های بیشتر و ایجاد فضای مثبت گفتگو کرده‌است: "دیروز رئیس جمهور با آقای خلیل‌زاد دیدار داشت، آقای خلیل‌زاد دیدگاه خود را در رابطه به صلح بیان داشت و گفت که ما با حکومت افغانستان فعلاً در یک صفحه قرار داریم و فضای مثبت همکاری در سطح منطقه و فرا منطقه نیز صحبت کردند و مهمترین گپ‌شان این بود که فعلاً یک اجماع داخلی، منطقه‌یی و فرا منطقه‌یی به میان آمده‌است و گفتمان صلح به حیث یک گفتمان مسلط در سطح منطقه و فرا منطقه مطرح است."

زلمی خلیل‌زاد قبلاً گفته است که امریکا تلاش می‌ورزد روند صلح را به جای برساند که سال‌ها شهروندان افغانستان چشم به راه آن بوده‌اند.

این هفتمین دور سفر آقای خلیل‌زاد به منطقه در مورد صلح افغانستان است.

او پس از دیدار با مقامات برخی از کشورها و تلاش برای کسب حمایت کشورهای گوناگون به کابل آمده است.

انتظار ریاست جمهوری و شورای عالی صلح بر این است که این سفر آقای خلیل‌زاد زمینه ساز آغاز گفتگوهای صلح افغانستان با طالبان شود.

با این همه، خلیل‌زاد در دیدار با رئیس جمهور غنی از پیشرفت‌ها در راستای صلح در سطح منطقه و فرا منطقه نیز سخن زده‌است آنچه شاه حسین مرتضوی به آن شاره می‌کند و آمادگی جرمنی برای میزبانی از نشست زیرنام صلح را نیز جز این تلاش‌ها می‌خواند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

پیش از این حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در پیوند به تلاش‌های آقای خلیل‌زاد اظهار شک و تردید کرده‌ بود.

او گفته‌ بود معلوم می‌شود که خلیل‌زاد در پی ایجاد اداره مؤقت که رهبری آنرا خودش در افغانستان داشته باشد، است.

این سخنان آقای محب واکنش‌های تند مقام‌های امریکایی را برانگیخت تا آنجا که خلیل‌زاد روابط‌ش با مشاور امنیت ملی افغانستان را قطع کرد.

در تازه ترین مورد نیز آقای محب در گفتگوی ویژه با طلوع نیوز گفته است که انتقاد او از گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد با طالبان به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان بوده است.

حالا شورای عالی صلح می‌گوید این سوء تفاهم‌ها مهار شده و به هر پیمانه که همآهنگی در گفتگوهای صلح بمیان آید به تحقق این روند کمک می‌کند.

اسدالله زائری معاون سخنگوی این شورا می‌گوید: "تلاش‌های می‌توانند آغاز جدید در تحولات پروسه صلح باشد و زمینه را برای امیدواری‌های زیاد فراهم سازد که ما هرچه زودتر شاهد آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس باشیم."

شورای عالی صلح ابراز امیدواری می‌کند که دیدار نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی زمینه را برای آغاز مذاکرات رو در روی حکومت و طالبان فراهم سازد.

از سوی دیگر، خالد سادات یکی از کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گوید تا هنگامی‌که میان کابل و واشنگتن یک دیدگاه واحد در این راستا وجود نداشته باشد، سفرها و دیدارها نتیجۀ در پی نخواهد داشت.