وضعیت در افغانستان و پیامدهای آن برای صلح و امنیت بین المللی

Your browser doesn’t support HTML5

حمله بالای موسسه کونتر پارت در کابل

کاهش هفتاد در صدی حملات انتحاری در افغانستان، بخش مهمی از گزارشی است که امشب منشی عمومی سازمان ملل متحد، به شورای امنیت این سازمان پیشکش می‌کند.

گزارش، تحت نام "وضعیت در افغانستان و پیامدهای آن برای صلح و امنیت بین المللی" پیشاپیش در صفحه انترنتی سازمان ملل متحد نشر شده‌است.

در گزارش، وضعیت امنیتی افغانستان نا آرام عنوان شده اما در عین حال از کاهش هفت در صدی رویدادهای خونین میان ماه‌های فبروری و می امسال خبر داده شده‌است.

گزارش شانزده صفحه‌یی سازمان ملل متحد، امروز چهارشنبه بیست و نهم جوزا ساعت سه پس از چاشت به وقت نیویارک که یازده و نیم شب به وقت افغانستان می‌شود، به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشکش خواهد شد.

آنتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد این گزارش را که به:

  • وضعیت سیاسی،
  • امنیتی،
  • حقوق بشری،
  • همکاری‌های منطقه‌یی،
  • تلاش‌های صلح، انکشاف،
  • وضعیت مهاجران و بیجا شده‌ها،
  • مبارزه با مواد مخدر و کمک‌های بشری در افغانستان متمرکز است، ارائه می‌کند.
  • و در مورد آن جزئیات می‌دهد.

آنتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد

در گزارش، وضعیت سیاسی افغانستان با توجه به تلاش‌های صلح و تغییر در کمیسیون‌های انتخاباتی، بی‌ثبات خوانده شده، اما حضور زنان در پروسه و تلاش‌های صلح بهتر گفته شده‌است.

بیشترین نگرانی‌ها باز هم در مورد وضعیت امنیتی مطرح می‌شود.

به گفته سازمان ملل متحد، از هشتم فبروری تا نهم ماه می امسال، وقوع ۵۲۴۹ رویداد امنیتی در سرتاسر افغانستان را ثبت کرده.

در ادامه گزارش آمده‌است که این آمار در مقایسه با عین زمان در جریان سال ۲۰۱۸ میلادی، هفتاد در صد کاهش را نشان می‌دهد.

مناطق جنوب شاهد بیشترین حملات و رویدادهای امنیتی بوده‌اند و سپس شرق و غرب افغانستان در درجه‌های دوم و سوم نا امنی‌ها قرار دارند.

  • سازمان ملل متحد می‌گوید، ۷۱ در صد تمامی رویدادهای امنیتی در همین مناطق یعنی جنوب،
  • شرق
  • و غرب افغانستان رخ داده‌اند.

با بیش از ۳ هزار و دو صد نبرد مسلحانه، سازمان ملل گفته که درگیری‌ها هم در مقایسه با ماه‌های فبروری تا می پارسال، ده در صد کاهش یافته‌است.

چیزی که کاهش خیلی زیاد را در گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، کاهش هفتاد و دو در صدی حملات انتحاری در افغانستان است، یعنی از فبروری تا می امسال در مقایسه با عین زمان در سال ۲۰۱۸ میلادی.

Your browser doesn’t support HTML5

یک روز بعد از حمله بر موسسۀ کونتر پارت در شهرنو کابل

در گزارش گفته شده که تلاش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، به ویژه در کابل و جلال آباد، مانع عمده حملات انتحاری در این مدت بوده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، شیوه عملیاتی را تغییر داده و از وضعیت دفاعی به حالت تهاجمی قرار گرفته‌است.

محمد زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شام سه شنبه ۲۸ جوزا ۱۳۹۸ با آن که در مورد گزارش سازمان ملل متحد تماس نگرفت اما به رادیو آزادی گفت، تلفات شورشیان بیشتر شده و دستاوردهای اردوی ملی افزایش یافته‌است.

محمد زبیر عارف معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او افزود: "در مقایسه با گذشته برنامه‌های جنگ تغییر کرده. در حالت دفاعی قرار داشتیم و حالا نیروهای امنیتی و دفاعی به نیروی تهاجمی مبُدل شده‌اند. به پناهگاه‌های دشمن می رویم، منابع اقتصادی شان‌را با مراکز، و محل بود و باش شان هدف قرار دادیم. دشمنان این‌کشور تصور هم نمی‌کردند که نیروهای امنیتی و دفاعی به این مناطق می‌رسند و حالا در همانجاها از سوی ما هدف قرار گرفتند."

در گزارش سازمان ملل متحد که امروز به شورای امنیت ارائه می‌شود، این هم آمده که حملات هوایی نیروهای افغان افزایش دوازده در صد را نسبت به پارسال نشان می‌دهد.

در گزارش در مورد وضعیت بشری آمده که افغانستان بیشترین قربانی را در نتیجه جنگ‌ها متحمل شده‌است.

پیش از این یوناما در ماه اپریل یک گزارش نشر کرد و گفت که طالبان مسئول درجه یک و گروه داعش مسئول درجه دو تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده‌اند.

منشی عمومی سازمان ملل متحد در گزارش خواسته تا صلح در افغانستان باید بر اساس اجماع گسترده صورت گیرد و زنان باید در پروسه صلح نقش کامل داشته باشند.

انتونتو گوترش همچنان می‌خواهد که وضعیت حقوق بشر باید در افغانستان تضمین شود و آنچه دستأورد در سطح اجتماعی در سال‌های گذشته صورت گرفته، محفوظ و مصئون بماند.

قرار است آقای گوترش این گزارش شانزده صفحه‌یی را امروز در حضور سفیر کویت که ریاست دوره‌یی شورای امنیت را دارد، با شرکت سایر اعضا و نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل ارائه کند و سپس روی آن بحث شود.