پس از تنش‌های اخیر، پشیمانی برخی مردم از دادن رأی به اعضای ولسی جرگه

آرشیف/ تالار جلسات عمومی ولسی جرگه افغانستان

شماری از مردم عام وضعیت پیش آمده و تنش بین وکلا در ولسی جرگه را تأسف‌بار خوانده و از دادن رأی به اعضای این جرگه ابراز ندامت می‌کنند.

شفیق یکی از باشنده‌گان کابل روز پنجشنبه «۳۰ جوزای ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی گفت که با دیدن نا بسامانی‌ها در ولسی جرگه از دادن رأی به وکیل مورد نظرش پشیمان است.

او افزود: "من صد فیصد از دادن رأی خود پشیمان استم، اصلاً باید هیچ رأی نمی‌دادم مانند من دیگران نیز باید پشیمان باشند چرا که این‌ها یک الگوی مثبت نه، بلکه به تمام کشور یک الگوی منفی استند."

وی می‌گوید توقع داشت تا وکلا برای مردم خدمت کرده و به شعارهای که در زمان کمپاین‌های انتخاباتی‌شان سر می‌دادند عمل نمایند، اما به‌گفته وی چنین نشد.

به ادامه اختلاف برخی وکلا بالای کرسی ریاست ولسی جرگه آنان روز چهارشنبه نیز یکبار دیگر باهم درگیر شده و حتی میز و کرسی ریاست این جرگه را شکستاندند.

Your browser doesn’t support HTML5

میز و چوکی ریاست ولسی جرگه شکستانده شد

نصیر احمد یکی از دکانداران در جاده نادر پشتون شهر کابل این عمل وکلا را شرم‌آور می‌داند.

او گفت: "آن‌ها آمده‌اند و برای جیب‌های شخصی خود شان کار می‌کنند، دیروز چوکی ریاست را برهم زدند، این کار شرم‌آور است پیش جهانیان ما چه خواهیم گفت."

وی می‌گوید عملکرد را که وکلا در ولسی جرگه انجام می‌دهند تأسف‌بار است و باید در آینده از تکرار آن جلوگیری کنند.

تنش‌ها در ولسی جرگه بر سر کرسی ریاست این جرگه هنوز ادامه دارد و حتی اعضای این جرگه روز چهارشنبه با هم درگیر شدند.

شماری از وکلا در ولسی جرگه نیز نگرانی‌های مردم را بجا می‌دانند.

عبدالقادر قلاتوال یکی از این وکلا در مورد به رادیو آزادی گفت: "نگرانی‌های مردم بجاست و ما از این نگرانی‌ها خبر داریم، تنها چند تن انگشت شمار استند که تالار را به گروگان گرفته و دیگر وکلا بخاطر عزت و آبروی خود شان حرکات منفی را انجام نمی‌دهند."

در این حال برخی از حقوق‌دانان نیز تنش‌های پیش آمده در ولسی جرگه را نگران کننده می‌دانند.

کبیر رنجبر یکی از آنان می‌گوید وکلای که سبب به‌وجود آمدن تنش و خساره رساندن به دارایی‌های ولسی جرگه شده‌اند باید از مردم معذرت بخواهند.

او افزود: "اموال و ملکیت‌های ولسی جرگه متعلق به وکلا نیست، آن‌ها متعلق به مردم افغانستان است، هر تاوانی که رسیده‌است باید از سوی این افراد جبران خساره شود و آن‌ها باید از مردم افغانستان پوزش بخواهند."

مردم از اعضای ولسی جرگه می‌خواهند که با توجه به مشکلات موجود در افغانستان به تنش‌ها پایان داده و بجای منافع شخصی و گروهی به منافع ملی فکر کنند.