تدامچی یاماموتو در مورد گفتگوهای جاری صلح با طالبان، ابراز خوشبینی کرد

تدامچی یاماموتو نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان

نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در اجلاس شورای امنیت در نیویارک در مورد گفتگوهای جاری صلح با طالبان، ابراز خوشبینی کرد.

نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید، همۀ تلاش‌های صلح در افغانستان به شمول ابتکاری جدید توسط جرمنی و قطر، باید روی آغاز گفتگو‌های رسمی میان حکومت و طالبان افغان متمرکز شود.

تدامچی یاماموتو این مطلب روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش به شورای امنیت سازمان ملل متحد، بیان کرد.

آقای یاماموتو گفت، او با افرایش حمایت برای حل سیاسی جنگ افغانستان تشویق شده و از کشور‌های که با طالبان تماس مستقیم و یا نفوذ دارند، خواسته که تلاش‌های‌شان را به این هدف شدت بخشند.

هم‌زمان یورگین شولز معاون نمایندۀ جرمنی در سازمان ملل متحد گفت، حمایت قوی از سوی حکومت افغانستان، دیگر بازیگران عمدۀ سیاسی و جامعه مدنی برای دیالوگ بین الافغانی در دوحۀ قطر، وجود دارد.

اما آقای شولز گفت، برای رسیدن به اجماع بین المللی به هدف فرستادن پیام روشن به طالبان و دیگر جوانب افغانی که گویا زمان برای گفتگو روی سرنوشت مشترک فرا رسیده، تا هنوز مشکلات وجود دارد.

در این حال، عادله راز نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید، حکومت افغانستان با رها کردن حدود ۹۰۰ زندانی طالبان از تعهد خود برای صلح و آشتی، اطمینان داده‌است.

عادله راز نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد

خانم راز در سخنرانی‌اش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان را انتقاد کرد که به گفتۀ وی به گفتگو‌های صلح متعهد نیستند.

او در این سخرانی خود از تعهد حکومت افغانستان برای صلح اطمینان داده گفت: "تعهد حکومت برای صلح شفاف و صادقانه است. حکومت بر اساس خواست شورای مشورتی صلح و به خاطر اعتماد سازی پس از عید فطر ۹۰۰ زندانی طالبان را رها کرد. اما متأسفانه گامی از جانب طالبان که حتی یک تعهد کوچک را در ارتباط صلح نشان دهد، برداشته نشده‌است."

در این میان، چین، به مثابۀ بخشی از تلاش‌های برای صلح و آشتی در افغانستان، در این اوآخر میزبان یک هیئتی از طالبان بوده‌است.

این را وزارت خارجه چین امروز پنج‌شنبه ۲۰ ماه جون بیان کرده‌است.

لوکانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین در یک نشست خبری در این باره صحبت کرد: "ملا عبدالغنی برادر، نمایندۀ طالبان در قطر و شماری از همکاران او اخیراً به چین آمده بودند. مقام‌های چینی با آن‌ها دیدند تا در مورد مسایل مربوط به پروسۀ صلح و تروریزم صحبت کنند."

اما کانگ نگفت که این هیئت چه وقت از چین دیدن کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنان گفت که مقام‌های رسمی با هیئت طالبان در بارۀ پروسه صلح و مسایل مبارزه با تروریزم، گفتگو کردند.

اما نگفت، که با هیئت طالبان کدام مقام این کشور ملاقات کرده‌است.

چین در حالی در بارۀ هیئت طالبان مذاکره می‌کند که قرار است در آینده نزدیک دور هفتم مذاکرات میان هیئت امریکایی و نماینده‌گان طالبان در شهر دوحۀ قطر، برگزار شود.

تا حال دو طرف شش دور مذاکرات را پشت سر گذشتانده‌اند، اما طالبان هنوز حاضر نشده‌اند تا با حکومت افغانستان وارد گفتگو‌های مستقیم صلح شوند.

در این حال، در گزارش متخصصان سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد دست به دست می شد، آمده که تعداد جنگجویان طالبان، حمایت کننده‌گان و افراد غیر محارب آن‌ها به ۱۰۰ هزار تن تخمین می‌گردد.

متخصصان که تعزیرات در سازمان ملل متحد را نظارت می‌کنند می‌گویند، در جریان ۱۲ ماه گذشته کنترول ۴۰ تا ۵۰ در صد قلمرو افغانستان بین طالبان و حکومت افغانستان دست به دست شده‌است.

این متخصصان همچنان می‌گویند، گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی قوماندۀ ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ جنگجو را در دست دارند و سلسله از حملات مرگبار را به راه می‌اندازد.