ناتو:‌ فرصت بی‌نظیر برای تأمین صلح در افغانستان مشاهده می‌شود

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو حین صحبت در یک کنفرانس خبری در بروکسل. June 25 2019

افغانستان از مسائل کلیدی مورد بحث در نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو در بروکسل است.

این نشست امروز چهارشنبه، ۲۶ جون، رسماً آغاز می‌شود و انتظار می‌رود وزیران دفاع ناتو و شریکان شان روز پنج‌شنبه در مورد صلح و امنیت افغانستان صحبت کنند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو به روز سه‌شنبه ۲۵ جون به خبرنگاران گفت که فرصت برای برقراری صلح در افغانستان به میان آمده‌است.

وی افزود: "در حالی‌که وضعیت امنیتی هنوز هم پُر چالش است، ما فرصت بی‌نظیری را برای برقراری صلح مشاهده می‌کنیم. ناتو از تلاش‌های ایالات متحده برای رسیدن به یک حل صلح آمیز در افغانستان و هم‌چنین ادامۀ تعهد ما به تمویل نیروهای افغان کاملاً حمایت می‌کند و این دو مسئله در آماده کردن شرایط برای برقراری صلح در افغانستان مهم اند."

ناتو گفته است که نیروهای افغان را تا سال ۲۰۲۴ تمویل می‌کند. هزینۀ سالانۀ نیروهای افغان نزدیک به پنج میلیارد دالر تخمین زده شده که قسمت اعظم آن را ایالات متحده می‌پردازد.

در این دور نشست وزیران دفاع ناتو، اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان، جنرال اسکات میلر فرماندۀ عمومی نیرو های امریکایی و مأموریت حمایت قاطع ناتو و نیکلاس کی نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در افغانستان و هم‌چنین نمایندگان سازمان ملل‌متحد، اتحادیۀ اروپا و بانک جهانی اشتراک می‌‌کنند.