هشدار کمیسیون انتخابات به نامزدان ریاست جمهوری در مورد کمپاین‌های پیش‌هنگام

کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به کمپاین‌های پیش‌هنگام نامزدان ریاست جمهوری، هشدار می‌دهد که اگر این نامزدان قانون را رعایت نکنند در برابر آنان تصمیم گرفته خواهد شد.

این کمیسیون می‌گوید، زمان کارزارهای انتخاباتی در قانون مشخص است و با نامزدانی که کمپاین پیش از وقت می‌کنند برخورد قانونی خواهد کرد.

ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه «۰۶ سرطان ۱۳۹۸» به رادیو آزادی می‌گوید، برای دفترهای ساحوی این کمیسیون نیز گفته شده‌است تا به‌خاطر جلوگیری از بی‌اعتمادی مردم، از کمپاین‌های پیش‌هنگام جلوگیری کنند.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون انتخابات

او افزود: "خواست ما از همه نامزدان ریاست جمهوری همین است که قانون را احترام بگذارند، بر اساس قانون وقت و زمان کمپاین انتخابات مشخص است، بر اساس آن پیش بروند هر آن کسی که خلاف قانون عمل کند در هر سطحی که باشد با آن برخورد قانونی می‌شود."

شورای نامزدان نیز پیشتر گفته‌است که تیم دولت‌ساز به رهبری رئیس جمهور غنی با انجام سفرها به ولایات و به بهره‌برداری پروژه‌های نیمه تمامِ سال‌های گذشته، برای خودش کمپاین می‌کند.

برخی از مقام‌های حکومتی به ویژه معاونان قصر سپیدار و ریاست جمهوری که در تیم‌های انتخاباتی دخیل اند نیز از سوی این شورا و برخی از ناظران به انجام کمپاین‌های پیش‌هنگام متهم شده‌اند.

با این وصف، مروه امینی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید که هم‌اکنون برخی از نامزدان در ولایات دفترهای کمپاین انتخاباتی باز کرده‌اند.

او افزود: "کمپاین‌های پیش از وقت که از سوی نامزدان صورت می‌گیرد نگران کننده‌است، این‌ها دفاتر کماپینی خود را عملاً فعال ساخته‌اند از همین لحظه ادامه دارد، در کنار آن یک تکت انتخاباتی تکت دیگر را چنان تخریب می‌کند که دور از اخلاق است، توجهی به قانون صورت نمی‌گیرد، اگر این ۱۸ نامزد که می‌خواهند آینده این کشور را در دست داشته باشند با نقض قوانین می‌آیند نگران هستیم که باز یک دور بحرانی را سپری خواهیم کرد."

با آن‌که شماری از نامزدان ریاست جمهوری خود با برگزاری نشست‌های خبری و انتقاد از کارکرد حکومت به انجام کارزارهای پیش‌هنگام انتخاباتی متهم اند، این‌جا از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند تا جلو نقض قانون را بگیرد و برای نامزدان اجازه ندهد که برای خودشان کمپاین کنند.

با این همه، انتقاد از آغاز کمپاین‌های پیش‌هنگام نامزدان پس از آن صورت می‌گیرد که هفته گذشته رئیس اجرائیه گفته‌است، نباید از امکانات دولت به نفع کمپاین نامزدان بهره‌گیری شود و خدمات حکومت برای مردم به نیت کمپاین انتخاباتی نباشد.

اکنون فریدون خوځون معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید، به قانون انتخابات احترام می‌گذارند.

او افزود: "رئیس اجرائیه افغانستان به تمامی لوایح و طرزالعمل‌های کمیسیون مستقل انتخابات احترام گذاشته و می‌گذارد و هیچ نوع کمپاین پیش از وقت را آغاز نکرده‌است، کمپاین زمان مشخص دارد و ما خواستار آن بودیم که میکانیزمی ایجاد شود که هیچ‌کس برای خود و یا برعلیه یک نامزد دیگر از امکانات دولت استفاده نکند."

این‌جا تیم دولت‌ساز به رهبری رئیس جمهور غنی که در روزهای پسین بیشتر از سوی شورای نامزدان و برخی از ناظران انتخابات به فعالیت‌های متهم بوده که به گفته آنان رنگ کمپاینی داشته‌است، می‌گوید اگر اسنادی در این باره وجود دارد باید ارائه گردد.

نجیب آزاد عضو تیم انتخاباتی رئیس جمهور غنی در این باره به رادیو آزادی می‌گوید: "ما هیچ کمپاین پیش از وقت نداشته‌ایم، برعکس شماری از نامزدان نه‌تنها که نشست‌های کمپاینی برگزار می‌کنند، بل روز گذشته نشستی که در غازی ستدیوم برگزار شده بود مطلق کمپاینی بود، از وسایل حکومتی و دولتی در آن استفاده شد، مقام‌های حکومتی و معاونین ریاست اجرائیه در آن‌جا حضور داشتند، این نامزدان به ویژه در بخش‌های شمال کمپاین‌های شان‌را آغاز کرده‌اند، اگر در جایی تیم دولت‌ساز به گونه رسمی کمپاین آغاز کرده باشد، می‌توانند رسماً از آن شکایت کنند."

حزب اسلامی نیز پس از نامزدی گلبدین حکمتیار به سمت کرسی ریاست جمهوری، نشست‌های برگزار کرده، نشست‌های که بیشتر کارکرد حکومت در آن به انتقاد گرفته شده‌است، آنچه که اعضای دفتر رسانه‌های این حزب آن را تلاشی برای کمپاین انتخاباتی نمی‌خوانند.

اما حالا ناظران انتخابات می‌گویند سخنرانی و یا نشست‌های تیم‌های انتخاباتی و یا حضور در رسانه‌ها به هر بهانه‌ای که باشد، پیش از آغاز زمان کمپاین‌های انتخاباتی، بر بنیاد قانون انتخابات کمپاین محسوب می‌شود.

این ناظران می‌گویند، کارکردهای این نامزدان از زیر نظارت آنان پنهان نبوده‌است و اگر این روند نیز با نقض قوانین آغاز گردد، مردم بیشتر از گذشته به روندهای دموکراسی در افغانستان بی‌باور خواهند شد.