دیپلومات‌های اروپایی و امریکایی در نشستی، بالای ایران صحبت کردند

براین هوک نماینده ویژه ایالات متحده برای ایران با دیپلومات‌های ارشد فرانسه و جرمنی در پاریس دیدار کرد.

دیپلومات‌های اروپایی و امریکایی امروز نشستی را در پاریس برگزار نموده، بالای ایران صحبت کردند.

براین هوک نماینده ویژه ایالات متحده برای ایران با دیپلومات‌های ارشد فرانسه و جرمنی در پاریس دیدار کرد.

اروپایی‌ها امضأ کننده موافقتنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران هستند.

دیپلومات‌های ارشد امریکا و اروپا می‌خواهند، از تنش‌های بیشتر میان ایالات متحده و ایران جلوگیری کنند و تهران را متقاعد سازند که موافقتنامه را ترک نکند.

موافقتنامۀ که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه می سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم‌های جدید را بر تهران وضع کرد.

روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک در مورد موافقتنامۀ سال ۲۰۱۵ ایران و کشورهای مقتدر جهان موسوم به برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) سخنرانی کردند.

روزی مری دی کارلو معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح گفت: "منشی عمومی سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش ایران را تشویق می‌کند تا به تطبیق همۀ تعهدات مربوط برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد. با آن‌که، به چالش‌های قابل ملاحظۀ روبه‌رو می‌باشد."

در این حال نماینده ایران در سازمان ملل متحد دیروز چهارشنبه از:

  • فرانسه
  • جرمنی
  • و بریتانیا

خواست که برای حفظ به موقع توافق نامه تدابیری را اتخاذ کنند.

موافقتنامۀ که در حال حاضر در وضعیت بحرانی قرار دارد.

مجید تخت روانچی گفت،از لحاظ عملی موافقتنامه سال ۲۰۱۵ هسته‌ای ایران و شش کشور مقتدر جهان به یک توافقنامه مبُدل شده که تنها یک جانب آن را رعایت می‌کند.

او افزود: "موافقتنامه چندین جانبه نمی‌تواند تنها از سوی یک جانب رعایت شود. ایران، از سهم منصفانۀ خود برای حفظ موافقتنامۀ هسته‌یی کاری زیاد کرده‌است. ایران بیش از این، تنها نمی‌تواند و نخواهد توانست، همۀ بار مسئولیت حفظ برجام را به دوش بکشد."

به دنبال وضع تحریم‌های جدید از سوی واشنگتن، تهران گفت، از ۲۷م ماه جون به بعد محدویت بالای ذخایر یورانیم غنی شده به درجه پائین که در موافقتنامه هسته‌ای تعیین شده، به پایان می‌رسد و ایران غنی سازی یورانیم را بیشتر می‌سازد.

دیپلومات‌ها امروز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که براساس معلومات تازۀ ناظران هسته‌ای سازمان ملل متحد، ایران تاکنون کمتر از مقدار تعیین شده در موافقتنامه، یورانیم غنی شده به درجه پائین دارد.