بلومبرگ: شاید گروه طالبان خواهان ایجاد حکومت مؤقت شود

شماری از جنگجویان طالبان در ولسوالی احمد آبای ولایت پکتیا. July 18, 2017

  • بلومبرگ

نشریه بلومبرگ در شماره اخیر خود به آغاز هفتمین دور گفتگوهای صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر پرداخته است.

نشریه نوشته است که هفتمین دور گفتگوها میان دو طرف چهار روز پس از آن آغاز شد که مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در کابل گفت که واشنگتن در امر مبارزه علیه تروریزم به توافق روی یک مسوده با گروه طالبان نزدیک شده است.

بلومبرگ به آن اظهارات آقای پومیپو نیز اشاره کرده که گفته بود، روی خروج نیروهای ناتو و امریکایی از افغانستان گفتگوها بگونه مشروط ادامه دارد.

او ابراز امیدواری کرده بود که پیش از آغاز ماه سپتمبر سال‌جاری میلادی به یک توافق صلح با طالبان دست یابند.

نشریه در این شماره‌اش هم‌چنان به انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان نیز پرداخته است.

کمیسیون مستقل انتخابات ۲۸ سپتمبر را تاریخ برگزاری این انتخابات تعیین کرده‌است.

به نوشته این نشریه، گفتگوها میان هیئت امریکایی و طالبان در حالی آغاز شده‌است که افغانستان تا سه ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

به باور بلومبرگ، طرف‌ها تلاش دارند تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به یک توافق صلح برسند تا از خشونت و خونریزی در جریان رأی‌دهی در این انتخابات جلوگیری شود.

به نوشته نشریه تا هنوز روشن نیست که در صورت رسیدن به یک توافق یا طالبان آیا این گروه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد یا خیر؟

اما نشریه در ادامه می‌نویسد احتمال دارد با رسیدن به یک توافق، طالبان خواهان ایجاد حکومت مؤقت شوند اما رئیس جمهور محمد اشرف غنی این پشنهاد را قبلاٌ نیز رد کرده است.

نشریه بلومبرگ می‌گوید، رئیس جمهور غنی امیدوار است که هفتمین دور گفتگوها میان هیئت امریکایی و طالبان در قطر زمینه را برای گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مساعد سازد.

گروه طالبان تا هنوز گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده است.

این نشریه به نقل از عبدالشکور مطمین یک مقام پیشین گروه طالبان نوشته که گفته است: "این دور مذاکرات در قطر بخاطر بسیار مهم است که طرف‌ها در یک یا دو قدمی رسیدن به یک توافق صلح قرار دارند."

شماری از روزنامه‌های منطقه و جهان به سفر اخیر رئیس جمهور محمد اشرف غنی به پاکستان نیز پرداخته اند.

در این میان روزنامه DAWN پاکستان به نقل از سردار عثمان بزدار وزیر اعلی ایالت پنجاب پاکستان، سفر آقای غنی به کشورش را یک فصل جدید در تاریخ دو کشور خوانده است.