مقام‌های امریکایی و طالبان ۸۰ درصد به توافق‌نامه صلح نزدیک شده‌اند

آرشیف/ یکی از نشست های صلح افغانستان در قطر

مقام‌های امریکایی و طالبان تا هشتاد درصد به توافق نامه صلح نزدیک شده‌اند.

ششمین روز نشست قطر و امیدواری طرف‌های گفتگو کننده بر این که در آن مذاکرات برسر توافق صلح نهایی شود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی می‌گوید که نشست امروز برای آنان مهم و امیدوار کننده‌است و اگر در چند مورد که در نشست امروز روی آن بحث می‌شود به توافق برسند، توافق صلح نیز نهایی خواهد شد.

او گفت: "امید است که به نتیجه نهایی برسیم، اما تا کنون روی موارد بحث نشده‌است، به طور یقین گفته نمی‌توانم، اما ممکن نهایی شود این موارد اختلافی نیست تنها روی آن‌ها بحث می‌شود، گفته می‌توانم تا حد زیاد هشتاد درصد بحث‌ها نهایی شده‌است."

دور هفتم گفتگوهای مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان دفتر سیاسی طالبان در قطر شش روز پیش آغاز شد.

در گفتگوهای دو طرف در چند روز پسین بیشتر روی تعیین جدول زمان بندی خروج نظامیان خارجی از افغانستان و نیز دادن تضمین بر این که از خاک این کشور برضد هیچ کشور دیگر استفاده نخواهد شد پرداخته شده‌است.

در همین حال، یک منبع در شورای عالی صلح به رادیو آزادی می‌گوید معلومات که از این نشست در اختیار دارند در پایان گفتگوها روی جدول خروج نیروهای خارجی از افغانستان میان طرف‌های گفتگو کننده قطر تفاهم می‌شود.

طالبان پیوسته گفتگو با حکومت افغانستان را رد کرده و بارها خروج نظامیان خارجی از افغانستان را پیش شرطی برای آغاز مذاکرات صلح گفته اند.

در کنار این، قرار است به روزهای شنبه و یک شنبه هفته آینده نشستی که به میزبانی قطر و جرمنی در شهر دوحه برگزار گردد.

بیشتر در این باره: نمایندۀ ویژۀ جرمنی: گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر فرصت مهمی است

پیشتر وزارت خارجه افغانستان از برگزاری یک نشست بین الافغانی در قطر سخن گفت، اما چند روز بعد حکومت افغانستان گفت که در پیوند به جزئیات نشست که در هفتم و هشتم جولای در شهر دوحه برگزار می‌گردد آگاهی ندارد.

حالا گفته شده‌است که ۶۰ تن در نشست هفته پیش‌رو در قطر اشتراک می‌ورزند که از افغانستان در آن چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی و نماینده‌گان شورای عالی صلح حضور خواهند داشت.

اسدالله زائری معاون سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید: "در این نشست آقای عطاالله الرحمن سلیم، حبیبه سرابی، حاجی دین محمد، نادر نعیم، رئیس دفتر و مشاوران شورای عالی صلح شرکت می‌ورزند، ما این را یک فرصت خوب میدانیم و یک گامی به جلو است."

این که نشست امروز در قطر با توافقات نهایی به پایان خواهد رسید و یا نه تا کنون روشن نیست، اما شورای عالی صلح می‌گوید این نشست زمینه‌گشایش روزنه صلح را فراهم ساخته است.