برخی آگاهان: امریکا در مذاکرات جاری صلح، به پاکستان امتیاز زیادی قایل شده‌است

آرشیف/ یکی از نشست‌های صلح در مورد افغانستان

شماری از آگاهان سیاسی افغان می‌گویند قایل شدن امتیاز به پاکستان در نشست جاری صلح میان نماینده امریکا و هیئت طالبان در قطر، تامین صلح در افغانستان را حتمی می‌سازد.

آنان می‌گویند که پاکستان به شکل ماهرانه از موقع استفاده کرده و اهداف‌اش را در روند صلح افغانستان به‌دست آورد.

انتظار خادم یکی از این آگاهان روز پنج‌شنبه در مورد به رادیو آزادی گفت: "در مسئله صلح با طالبان و در آن درخواست پاکستان و منظوری آن توسط امریکا در ذات خود امتیازگیری پاکستان از روند صلح افغانستان است، پاکستان با این توانست تا دردسر خیزش مسلحانه پلوچ‌ها و حرکت صلح خواهان "پی، تی، ام" خود را نجات دهد با یک تیر دو نشان گرفت پاکستان بسیار به شکل ماهرانه توانست تا در روند صلح افغانستان امتیاز به‌دست آورد."

این در حالیست که دور هفتم گفتگوهای میان نماینده امریکا و هیئت طالبان وارد ششمین روز شده‌است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که در این مذاکرات مقام‌های امریکایی و طالبان هشتاد درصد به توافق‌نامه صلح نزدیک شده‌اند.

در عین حال ایالات متحده گروه جدایی طلب موسوم به اردوی آزادی‌خواه بلوچستان را به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته و پاکستان از آن استقبال کرده‌است.

گروه جدایی طلب موسوم به اردوی آزادی‌خواه بلوچستان خواهان خودمختاری و نیز سهم بیشتر در استفاده از منابع طبیعی منطقه هستند.

در عین حال صندوق جهانی پول گفته است که به پاکستان مبلغ شش میلیارد دالر برای سه سال قرضه می‌دهد.

عمران خان صدراعظم پاکستان گفته‌است برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورش خواهان این قرضه شده‌است.

از سوی هم مقامات پاکستان از تدابیر سرکوب‌گرانه بر ضد حافظ سعید رهبر لشکر طیبه هم خبر داده‌اند.

احمد سعیدی یکی دیپلومات‌های پیشین افغان در پاکستان که روند صلح و وضعیت منطقه را از نزدیک نظارت می‌کند می‌گوید، این همه معاملاتی اند که در روند صلح افغانستان میان امریکا و پاکستان صورت گرفته‌است.

او افزود:"امریکا با این اقدام به پاکستان در روند صلح افغانستان امتیاز قایل شد اگر بلوچ‌ها شامل لیست سیاه شوند، این خیزش اکنون بعد بین المللی از خود کرده‌است برعلاوه پاکستان در ایران، نایجریا و شماری کشورهای عربی نیز موجود اند و حتی در لندن مرکز فرهنگی دارند و برای حق شان مبارزه می‌کنند."

هر آن گروهی که درج لیست سیاه امریکا شود تمام ثروت و ملکیت‌های آن‌ها منجمد شده، به بیرون از کشور سفر کرده نمی‌توانند و تحت فشارهای دیپلوماتیک و روانی قرار می‌گیرند.