مسئولین: پولیس دروازه مکتب افغان - ترک را شکست و با شماری برخورد نامناسب کرد

آرشیف/ مکتب افغان ترک در کابل

شماری از مسئولین مکاتب افغان ترک در کابل ادعا می‌کنند که، پولیس با موترهای آب پاش دروازه مکتب افغان ترک را شکستانده و با معلمین و اولیای آن‌ها برخورد نامناسب کرد.

شاهدان عینی این رویداد می‌گویند، پولیس با موتر‌های آبپاش به منطقه آمده و با متعلمین و اولیایی این مکاتب برخورد نادرست کرد.

حلیم و حاجی سعید دو تن از شاهدان عینی روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

"صبح امروز پولیس با موتر‌های آبپاش و تانگ آمد و دروازه مکتب را شکستاند."

"صدای زنان بسیار زیاد بود پولیس‌های زن آن‌ها را از ساحه دور می‌کردند و دروازه مکتب را با تانگ زده و شکستاندند."

در عین حال عمادالدین سراجی مسئول مکتب افغان ترک و مشاور وزارت معارف افغانستان در امور این مکاتب در صحبت با رادیو آزادی گفت، پولیس با موتر‌های آب پاش دروازه این مکتب را شکستانده و با معلمین و اولیای آن‌ها برخورد نامناسب کرد.

آقای سراجی می‌گوید، علاوه بر مکتب آریانا افغان ترک در مکاتب افغان ترک واقع تایمنی و پروژه تایمنی نیز نیروهای پولیس مسلحانه داخل شدند.

او افزود: "ساعت ۹ و ۳۰ صبح امروز پولیس با موتر‌های رنجر و موتر‌های آبپاش آمده بود با موتر‌ شان دروازه مکتب را شکست بالای شاگردان و اولیایی شاگردان که در داخل مکتب بودند آب پاشید و با میل تفنگ‌ مردم را لت و کوب کرده و آنان را تا منطقه ده افغانان رانده و بالای آ‌ن‌ها آب می‌پاشید."

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر والدین شاگردان را داشته باشیم اما آنان ساحه را ترک کرده بودند.

این در حالیست که پیش از این نیز معلمین و متعلمین مکاتب افغان ترک در ولایت بلخ گفته بودند که شب هنگام پولیس آن ولایت بر این مکاتب حمله کرده و با شاگردان و معلین آن مکاتب برخورد نادرست کرد.

پس از کودتای نا فرجام ۲۰۱۶ در ترکیه، دولت آن کشور فتح‌الله گولن را متهم اصلی این کودتا دانست و به این دلیل خواهان مسدود شدن مکاتب افغان‌-‌ترک که زیر نظر آقای گولن فعالیت داشتند، گردید.

دولت ترکیه در آن زمان از حکومت افغانستان خواست تا فعالیت این مکاتب را متوقف سازد.

بعد از آن رویداد توافق‌نامه انتقال مدیریت مکاتب افغان ترک در افغانستان به معارف ترکیه میان وزارت‌های معارف هر دو کشور در کابل به امضا رسید.

از سوی هم نوریه نزهت نجرابی سخنگوی وزارت معارف این مسئله را رد کرده می‌گوید، روند انتقال مکاتب افغان ترک در کابل طور مسالمت آمیز انجام شده‌است.

او افزود: "هیچ نوع خشونت صورت نگرفته انتقال مدیریت مکاتب را آغاز کردیم یعنی در چهار باب مکتب در شهر کابل و یک مکتب در ولسوالی بگرامی و به اساس تفاهمنامه باید مدیریت منتقل می‌شد و ما مدیریت را انتقال دادیم هیچ نوع برخورد صورت نگرفته فقط در لیسه آریانا افغان ترک در شهر کابل سه چهار نفر که می‌خواستند اخلال کرده و ممانعت ایجاد کنند آن‌ها از جمع شاگردان و معلمین نبودند اما زمانی که با آن‌ها صحبت صورت گرفت مسئله حل شد."

در عین حال قوماندانی امنیه کابل نیز برخورد نامناسب با مسئولان مکاتب افغان ترک در کابل را رد می‌کند.

به اساس معلومات وزارت معارف، ۱۲ مکتب افغان‌ ترک در کابل و شماری از ولایات افغانستان فعالیت دارند.