استار ایند سترایپس: ناامنی‌ها در کندهار افزایش یافته است

شماری از روزنامه های جهان

در کنار ادامه گفتگو‌های صلح، نا امنی‌ها در ولایت استراتژیک جنوبی افغانستان افزایش یافته است.

  • استار ایند سترایپس

روزنامه امریکایی استار ایند سترایپس در مورد افزایش نا امنی‌ها در ولایت کندهار پرداخته است.

روزنامه می‌نوسید کندهار که محل ظهور گروه طالبان پنداشته می‌شود، در ۱۷ سال گذشته شاهد رویداد‌های خونین بوده است بخصوص پس از این که جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه این ولایت در ۱۸ اکتوبر ۲۰۱۸ میلادی کشته شد.

اما به نوشته این روزنامه، در سال‌های اخیر در زمانی‌که جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار بود، جلو این رویداد‌های خونین تا حدی گرفته شده بود.

روزنامه به نقل از عبدالقیوم که پدر ۹ فرزند است و در این اواخر پسر ۱۹ ساله‌اش را که در صفوف پولیس خدمت می‌کرد در جنگ از دست داده نوشته است که می‌گوید: "شهر کندهار نا امن شده است و آن‌ها در هراس به سر می‌برند."

به گفته او، بسیاری از مردم نگران اند که ممکن وضعیت از این هم بدتر شود.

روزنامه استار ایند استرایپس از حمله هفته پیش طالبان مسلح بالای ولسوالی معروف ولایت کندهار بگونه مثال یاد آوری کرده که در نتیجه آن بشمول ۱۱ پولیس ۱۹ تن کشته و حدود ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

این روزنامه در ادامه اظهارات آغا نور ولسوال خاکریز کندهار را هم یاد کرده که گفته است، فعالیت گروه طالبان در اطراف این ولسوالی تا حدی افزایش یافته بود که مامورین دولتی مجبور به فرار از ساحه شدند و اکنون به گفته او این ولسوالی بگونه کامل در محاصره گروه طالبان قرار دارد.

محمد یوسف یونسی یک عضو شورای ولایتی کندهار به روزنامه استار ایند استرایپس گفته است که گفتگو‌های هیئت امریکایی با طالبان تاکنون خاتمه نیافته و این در حالیست که تنها مراکز بسیاری از ولسوالی‌های کندهار تحت اداره حکومت اند و طالبان در متباقی ساحات آن‌ها کنترول دارند.

اما عبدالحنان منیب معاون والی کندهار در صحبت با این رونامه گفته است که بزرگترین نگرانی مردم در حال حاضر بیرون شدن نیرو‌های امریکایی از افغانستان است.

به گفته او، همه این نگرانی را دارند در صورتی‌که جامعه جهانی حمایت خود از افغانستان را خاتمه ببخشد، ممکن این کشور یکبار دیگر شاهد جنگ‌های داخلی شود.

  • دیجیتل ژورنال

روزنامه کانادایی دیجیتل ژورنال به گفتگو‌ها میان هیت امریکایی و طالبان در قطر پرداخته است.

به نوشته روزنامه، دو طرف امیدوار اند که در نتیجه این گفتگو‌ها یک توافقنامه صلح نهایی شود.

دیجیتل ژورنال در ادامه می نویسد که مسوده این توافقنامه آماده شده است و فقط در دو مورد باقی مانده که در آن جدول زمانی برای خروج نیرو‌ها از افغانستان و اینکه طالبان چه خطاب شوند شامل است.

این روزنامه در مورد خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان به اظهارات اخیر دونالد ترمپ رییس جمهور ایالات متحده پرداخته که گفته بود اگر نیرو‌ها از افغانستان بیرون هم شوند، امریکا حضور قوی استخباراتی در افغانستان خواهد داشت.

به نوشته روزنامه دیجیتل ژورنال موضوع دیگر اینست که به گروه طالبان چه باید خطاب شود. طالبان همواره از اسم امارت اسلامی یاد می کنند، امارات اسلامی که در ۲۰۰۱ میلادی از سوی امریکا در افغانستان سرنگون شد.

ایالات متحده مخالفت اشرا با اسم امارت اسلامی ابراز کرده و نمی خواهد که طالبان را مشروعیت زیاد بدهد و از سوی دیگر به گفتهء این روزنامه حکومت افغانستان هرگز اسم امارات اسلامی را نخواهد پذیرفت.