مسیر: نشست بین‌الافغانی قطر، امکانات و اشتباهات

شماری از روزنامه های چاپ کابل

روند صلح به ویژه گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر از مهمترین عناوین روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است که مذاکرات بین‌الافغانی امروز یکشنبه در قطر آغاز و ادامه یابد.

سرمقاله نویس نوشته است، این در حالیست که گفتگوها میان مقامات امریکایی و طالبان تا هنوز نتیجه نداده‌است.

سرمقاله نویس نوشته است که با توجه به تلاش‌های جاری در مورد صلح، این نشست نیز در زمینه صلح بی‌نتیجه ختم خواهد شد و تلاش برای خود فریبی خواهد بود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به نشست قطر نوشته که هر چه زودتر باید آتش‌بس شود بخاطری‌که قربانی جنگ و افراطیت همه روزه افغان‌ها هستند.

سرمقاله نویس می نویسد که اشتراک کننده‌های نشست قطر باید تاکید بیشتر بر آتش‌بس فوری داشته باشند.

  • مسیر

روزنامه مسیر سرمقاله‌اش را در مورد نشست بین‌الافغانی قطر، امکانات و اشتباهات نوشته است.

در سرمقاله آمده است که بیشتری افراد دعوت شده به نشست بین‌الافغانی قطر مخالف صلح اند و فکر نمی‌شود که آنان با طالبان به نتیجه برسند.

سرمقاله نویس نوشته که این نشست کدام نتیجه ملموسی در قبال نخواهد داشت اما مردم توقع دارند که همچو نشست‌ها زمینه را برای آشتی میان افغان‌ها فراهم سازد.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس نوشته که گفتگو با طالبان در حالِ در قطر ادامه دارد که درگیری‌ها در بخش‌های مختلف افغانستان شدت گرفته و طالبان در تلاش امتیاز گیری هستند.

سرمقاله نویس نوشته که گفتگوهای جاری در قطر زمان نتیجه مطلوب در قبال خواهد داشت که به دیدگاه‌های نماینده‌های حکومت در این نشست اهمیت داده شود.

  • ویسا

روزنامه ویسا به نقل از ملا عبدالسلام ضعیف یکی از اشتراک کننده‌های نشست قطر نوشته که به نتایج گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر خوشبین است.

روزنامه نوشته است که ادامه مذاکرات میان امریکا و طالبان در دوحه بر گفتگوهای بین‌الافغانی تأثیرات مثبت بر جای خواهد گذاشت.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح نیز سرمقاله‌اش را به نشست بین‌الافغانی قطر اختصاص داده و نوشته است که نخست باید برای این نشست بگونه گسترده ذهنیت سازی صورت می‌گرفت.