نشست بین الافغانی صلح در قطر امروز آغاز و ۲ روز ادامه خواهد داشت

نشست بین الافغانی صلح با میزبانی جرمنی در دوحه

نشست بین الافغانی صلح در قطر صبح امروز آغاز و دو روز ادامه خواهد داشت.

برای نخستین بار نشست بین الافغانی میان اقشار مختلف افغانستان و هیئت طالبان در دوحه با سخنرانی وزیر خارجه قطر آغاز شد.

در آغاز این نشست تعداد از نماینده‌های کشور‌های مختلف و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص آمریکا برای صلح افغانستان حضور داشتند اما پس از چند دقیقه آنان نشست را ترک کردند و گفتمان بین الافغانی آغاز شد.

نشست بین الافغانی قطر به میزبانی جرمنی دو روز ادامه خواهد داشت و اشتراک کننده‌گان آن از آدرس‌های شخصی در مورد روند صلح افغانستان ابراز نظرخواهند کرد.

بیشتر در این باره: دیالوگ بین الافغانی قطر آغاز شد

فریدون خوزون معاون سخنگوی رئیس اجرائیه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی از اشتراک کننده‌گان این نشست خواست که در مورد صلح افغانستان تصمیم درست بگیرند.

او گفت: "از همه افغانها؛ طالبان و هیئت که از کابل رفته اند می‌خواهم که باید روی مسایل در بین خود بحث کرده و تصمیم بگیرند تا سبب ختم جنگ در افغانستان شده و برای افغان‌ها صلح تامین گردد."

در این نشست ۱۷ تن از نماینده‌های طالبان و هیئت ۵۳ نفری از کابل که شامل مقامات حکومتی، اعضای شورای ملی، سیاسیون، جامعه مدنی و زنان می‌باشند، اشتراک دارند.

این نشست عقب در‌های بسته برگزار گردیده و به خبرنگاران اجازه گزارش دهی از داخل نشست داده نمی شود.

در این حال گلبدین حکمتبار رهبر حزب اسلامی افغانستان به این نشست به دیده شک می‌نگرد.

آقای حکمتیار روز یکشنبه طی نشست خبری در کابل گفت که نشست قطر از سوی دو کشور فرا خوانده شده‌است.

گلبدین حکمتبار رهبر حزب اسلامی افغانستان

او افزود: "افغان‌ها به نشست بین الافغانی قطر دعوت می شوند اما حکومت و رئیس جمهور درجریان نیست، با احزاب سیاسی در مورد صحبت نمی‌شود دو کشور در مورد تصمیم گرفته اند که کی‌ها باید دعوت شوند چون زمان که تصمیم گرفته شود به آنان نام تصمیم افغان‌ها داده شود این یک نشستی شیبه نشست این است."

این نشست آجندای از پیش مشخص شده نداشت و حالا دیده شود که در ختم آن چه تصمیم اتخاذ می‌شود و اعلامیه یی منتشر می‌شود یا نه؟

این نشست در حالی راه اندازی شده که هم اکنون زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان نیز برای پیشبرد هفتمین دور مذاکرات با طالبان در دوحه به سر می‌برد.

اما طالبان گفته اند که گفتگوها میان مقامات امریکایی و نماینده‌های این گروه به دلیل نشست بین الافغانی برای دو روز به تعویق افتاده است.