گلوب اند میل: حملۀ اخیر بر گفتگوهای صلح در قطر سایه افگنده است

برخی روزنامه‌های بین‌المللی

  • گلوب اند میل

روزنامۀ گلوب اند میل در مورد جنگ و صلح افغانستان نوشته است.

مقاله با این عنوان آغاز شده است: در حالی که افغان‌ها، طالبان در قطر دیدار می‌کنند حملۀ اخیر بر گفتگوهای صلح سایه افگنده است.

مقاله نویس با اشاره به حملۀ روز یکشنبه طالبان در غزنی، نوشته است که در آن ۱۴ تن کشته و ۱۸۰ تن دیگر به شمول ده‌ها کودک زخمی شدند.

این حمله درست در روز نخست نشست دو روزه میان گروۀ بزرگ از افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحۀ قطر رخ داد.

باوصف نگرانی‌ها، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، گفته است که، هفتمین دور گفتگوها با طالبان "مؤثرترین" بحث‌هایی بوده که تا کنون با این گروه شورشی داشته است.

دو طرف گفتگوهای‌شان را به‌خاطر گفتگوی بین افغان‌ها برای دو روز به تعویق انداخته بودند. قرار است این گفتگوها امروز سه شنبه، نهم جولای از سرگرفته شود.

  • پرس اند ژورنال

روزنامۀ پرس اند ژورنال در مورد اقدام موزیم بریتانیا به کمک برای باز گرداندن آثار باستانی دزدیده شده از افغانستان و عراق نوشته است.

در مطلب آمده است که، برخی از آثار باستانی که در جنگ‌های اخیر به گونۀ غیر قانونی به بریتانیا صادر شده است، دوباره به افغانستان و عراق فرستاده می‌شوند.

نویسنده گفته است که، مجسمه‌های دورۀ باستانی گندهارا نیز در میان این آثار است که، قرار است بازگرانده شوند. این مجسمه‌ها، به نوشتۀ روزنامه، در سال ۲۰۰۲ به گونۀ غیر قانونی از افغانستان صادر شدند و در سال ۲۰۰۲ از پشاور وارد میدان هیدرو شدند.

  • کرکت بَز

وب‌سایت کرکت بَز در مورد تیم ملی کرکت افغانستان نوشته است.

در مطلب آمده است که، افغانستان هر ۹ بازی خود را در جام جهانی کرکت ۲۰۱۹ باخت، اما در بازی با پاکستان تیم افغانستان اندکی درخشید.

مقاله نویس در کل به این باور است که، کرکت بازان افغان در جام جهانی ۲۰۱۹ به گونۀ متوسط بازی کردند. با این وصف، روزنامه گفته است که، اکرام علی‌خیل با گرفتن ۸۶ دوش در بازی در برابر ویست اندیز ریکورد قایم کرد و این موضوع ثابت ساخت که، وقتش فرا رسیده تا بر او سرمایه‌گذاری شود.