دو مسیر جدید برای پروازهای عبوری از حریم هوایی افغانستان گشایش یافت

طیاره شرکت هوایی کام ایر

اداره هوا نوردی ملکی افغانستان با نشر یک اعلامیه امروز از ایجاد دو مسیر جدید برای پروازهای عبوری از حریم هوایی افغانستان خبر داد.

در اعلامیه این اداره آمده است که این مسیر ها از غرب به شرق افغانستان گشایش یافته که امکان عبور از تاجکستان به چین و آسیای شرقی را فراهم می‌کند و در نتیجه فاصله پرواز ها را کوتاه خواهد ساخت.

در اعلامیه همچنان آمده است که انتظار می‌‌رود شرکت ‌های هوایی فلای دبی، امارات و خطوط هوایی قطر و سایر شرکت‌ها از این مسیر استفاده کنند.

این اداره چند روز پیش اعلام کرده بود که بسته ماندن حریم هوایی پاکستان بروی پرواز ها، باعث کاهش تعداد پرواز های عبوری از افغانستان شده و کابل از این بابت ۱۵ میلیون دالر خساره‌مند شده‌است.

با تشدید تنش‌ها میان هند و پاکستان، اسلام‌آباد حریم هوایی خود را از چند ماه بدین‌سو بروی پرواز های بین‌المللی مسدود کرد.

با آنکه مقام‌های پاکستان بارها تعهد کردند که این مشکل حل خواهد شد، اما اسلام‌آباد تا کنون اقدامی در این رابطه نکرده است.

به دلیل بسته بودن حریم هوایی پاکستان، اکنون شرکت‌های هوایی که از افغانستان عبور می‌کنند، از مسیر ایران و سایر کشورها به پرواز شان ادامه می‌‌دهند که این باعث شده تا زمان پرواز ها طولانی شده و قیمت تکت‌ها نیز افزایش بیابد.