اشرف غنی: فرصت کنونی برای صلح در ۱۸ سال گذشته بی‌پیشینه است

رئیس جمهور غنی حین سخنرانی در یک نشست

رئیس جمهور غنی تأکید دارد که از شرایط به میان آمده برای صلح باید استفاده اعظمی صورت گیرد و فرصت کنونی برای صلح در ۱۸ سال گذشته بی‌پیشینه است.

آقای غنی این موضوع را روز چهارشنبه «۱۹ سرطان ۱۳۹۸» در پنجمین کنفرانس سالانۀ اتحادیۀ اروپا پیرامون مبارزه علیه فساد زیر عنوان "حرکت به سوی صلح، فرصت برای حسابدهی" بیان داشت.

محمد اشرف غنی همچنان گفت که حکومت برای رسیدن به صلح گام‌های عملی برداشته و تمام موانع را در این زمینه از بین خواهد برد.

آقای غنی می‌افزاید: "کشور صلح می‌خواهد ما صلح می‌آوریم، در این نباید شکی وجود داشته باشد، راه صلح سرک هموار و قیر شده نیست، بلکه در آن مشکلات و موانع وجود دارد، اما برای صلح باید اراده محکم وجود داشته باشد تا به آن برسیم و در برابر هر مانع با قاطعیت باید برخورد شود."

رئیس جمهور غنی افزود که مذاکرات صلح باید میان حکومت افغانستان و طالبان صورت گیرد، موضوعی که بارها توسط طالبان رد شده‌است.

این در حالیست که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از پیشرفت‌ها در دور هفتم مذاکرات با طالبان در قطر سخن زده است.

به‌گفتۀ وی در این گفتگوها در مورد همه مسایل به شمول؛

  • خروج نیروهای خارجی از افغانستان
  • مبارزه بر ضد تروریزم
  • گفتگوهای مستقیم با جوانب درگیر جنگ و
  • آتش‌بس

پیشرفت صورت گرفت.

در پنجمین کنفرانس سالانۀ اتحادیۀ اروپا پیرامون مبارزه علیه فساد برعلاوه رئیس جمهور غنی، بی بی گل غنی بانوی اول، پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی ملل‌متحد برای این کشور و برخی از مقامات دیگر اشتراک کرده بودند.

(راست به چپ) فرید حمیدی لوی سارنوال، محمد یوسف حلیم قاضی‌القضات، محمد اشرف غنی رئیس جمهور، بی بی گل غنی بانوی اول، پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان

پیری میاودون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفت که برای ختم جنگ در این کشور نخست باید با فساد مبارزه جدی شود.

آقای میاودون افزود: "برای تأمین صلح بنیادی در افغانستان نیاز است که با فساد مبارزه شود، قبل از توافق‌نامه صلح باید فساد از میان برداشته شود، در نبود پالیسی جامع برای مبارزه با فساد در افغانستان صلح اساسی تأمین شده نمی‌تواند."

افغانستان در جمع فاسدترین کشورهای جهان قرارداشته و جامعه جهانی به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همواره از راه فشار آوردن برحکومت این کشور تلاش میکنند در امر مبارزه با فساد اداری گام های استوارتری برداشته شود.