دنیا: آیا موانع که در برابر صلح قرار دارند برداشته خواهند شد؟

شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های امروز چاپ کابل در کنار برخی مسایل روی موضوعات مرتبط به صلح نیز بحث و تبصره کرده‌اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا نوشته است که، در نشست مشترک زلمی خلیل‌زاد با نمایندگان چین، روسیه و پاکستان در باره آغاز گفتگو‌های بین الافغانی و کاهش خشونت‌ها در افغانستان توافق شده‌است.

در سرمقاله این روزنامه پرسیده شده که آیا موانع که در برابر صلح قرار دارند برداشته خواهند شد؟

در سر مقاله هم‌چنان نگاشته شده که با توجه به اظهارات برخی اعضای نشست بین الافغانی قطر معلوم می‌شود که طالبان آماده نیستند تا از طریق پروسه دموکراتیک در قدرت سهیم شوند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در صفحه اول خود با خط درشت نگاشته است که طالبان با امریکا بر سر خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان به توافق رسیده‌است.

در مطلب یاد آوری شده که طالبان می‌خواهد پنج عضو دایمی شورای امنیت اتحادیه اروپا، سازمان همکاری‌های اسلامی و جاپان نقش ضمانت کننده‌ها را ایفا کنند.

عنوان سرمقاله این روزنامه این است که ملت بدون سرپرست همین گونه در ترس غرق می‌باشد.

در سرمقاله آمده که، در نشست بین الافغانی در باره عدم حمله بالای تأسیسات عامه و مردم فیصله شده‌است.

به باور سر مقاله نویس، نه تنها این‌که این فیصله عملی نشده بلکه طرف‌های درگیر جنگ به حملات‌شان بالای تأسیسات عامه شدت بخشیده‌اند که با این کار تلفات غیر نظامیان نیز افزایش یافته است.

در سرمقاله نگاشته شده که کدام مرجع وجود ندارد که به اصول و قوانین پابند باشد تا در باره عزت و زندگی مردم با آن صحبت شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته که از فرصت به وجود آمده صلح باید استفاده صورت گیرد.

در سرمقاله هیواد آمده‌است، نشست بین الافغانی قطر و توافق روی کاهش خشونت‌ها در آن و همین گونه نشست ترتیب شده در چین از جنبش‌های اند که برای صلح فرصت‌های خوبی را فراهم کرده‌اند.

نویسنده سرمقاله پیشنهاد کرده است که طرف‌های درگیر جنگ، قدرت‌های دنیا و قدرت‌های دیگر منطقه باید تلاش‌های‌شان را برای صلح افغانستان افزایش دهند تا در افغانستان صلح تأمین شود.