ادعا های ضد و نقیض مقامات و مردم لوگر در مورد تلفات ملکی در این ولایت

موقعیت ولایت لوگر در نقشه عمومی افغانستان

باشنده‌های قریه‌های کمال خیل و زرغون شهر ولایت لوگر می‌گویند که در حملات نیروهای امنیتی افغان ۲۴ فرد ملکی کشته و ۲۰ تن‌شان زخمی شده‌اند.

آنان می‌گویند که در قریه کمال خیل مربوط پل علم مرکز این ولایت یک مسجد مورد حمله هوایی قرار گرفته و در قریه زرغون شهر در ولسوالی محمد آغه نیروهای امنیتی افغان شماری از مردم عام را به گلوله بستند.

دو تن از باشندگان قریه کمال خیل که زخمیان را به شفاخانه ایمرجنسی کابل انتقال داده‌اند در مورد تلفات حمله هوایی نیروهای امنیتی افغان که شام روز دوشنبه ۲۴ سرطان انجام شد به رادیو آزادی گفتند: "نام من رحیم الله است و از قریه کمال خیل مرکز ولایت لوگر هستم، ساعت شش عصر بود هنگامی که مردم از مسجد بیرون شدند بالای آنان بمباردمان شد."

"شماری زیادی از افراد ملکی کشته و زحمی شدند که در میان‌ شان کودکان، دختران، موی سفیدان، دهقانان و معلمین شامل بودند."

در کنار آنان باشنده‌های قریه زرغون شهر نیز شکایت می‌کنند که نیروهای امنیتی افغان عصر روز دوشنبه به علت نا معلومی افراد ملکی را هدف قرار داده‌اند.

آنان می‌گویند که چند تن از مجروحین این رویداد را به شفاخانه ایمرجنسی شهر کابل به انتقال داده‌اند.

آنان در این باره به رادیو آزادی چنین گفتند: "نام من محمد هاشم است از قریه زرغون شهر، عصر دیروز نیروهای امنیتی علیه افراد ملکی فیر کردند، ده نفر شدید زخمی شده‌اند که در حال حاضر در شفاخانه ایمرجنسی زیر تداوی قرار دارند و هم‌چنان دو تن کشته شدند."

"نام من عطا محمد است از قریه زرغون شهر ولسوالی محمد آغه، نه آبیاری می‌توانیم و نه هم به زمین‌های خود رفته می‌توانیم، خواهش ما این است که یا بگذارند که ما از ساحه بیرون شویم و یا هم آنان (نیروهای امنیتی) مناطق رهایشی را ترک کنند."

وزارت دفاع افغانستان چندی پیش گفت که حملات تهاجمی بر طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح افزایش یافته و همه روزه ده‌ها تن از آنان در نقاط مختلف این کشور کشته می‌شوند.

اما در این میان وارد شدن تلفات به افراد ملکی یکی از دغدغه‌های جدی در افغانستان بوده که همواره مطرح شده است.

هفته گذشته از کشته شدن افراد ملکی در ولایات بغلان و میدان وردک گزارش‌های به نشر رسید که حتی در بغلان مردم در اعتراض به این موضوع چندین ساعت شاهراه کابل - مزار شریف را نیز بستند.

اما در مورد رویداد روز دوشنبه در ولایت لوگر مقامات محلی بر عکس مردم عام می‌گویند که بیشتری تلفات به افراد وابسته به طالبان وارد شده‌است.

محمد انورخان اسحاقزی والی لوگر به رادیو آزادی اما گفت که در این مورد بررسی‌ها را آغاز کرده‌اند.

وی گفت: "یک هیئت با صلاحیت را مؤظف ساخته‌ام که هویت افراد کشته شده را تثبیت نماید که آیا افراد ملکی در میان‌ شان شامل اند یا نه. اما به گفته مسئولان امنیتی بیشتر شان طالبان هستند، روی جزئیات این موضوع بعداً صحبت خواهیم کرد. پوسته‌های امنیتی که در قریه زرغون شهر واقعاً به ضرر مردم باشد اندکِ انتقال خواهد شد اما زرغون شهر را به هیچ قیمت و در هیچ صورت ترک نخواهیم کرد."

ریاست جمهوری به تازگی گفته که حکومت سعی می‌کند تا از هر راه ممکن به غیر نظامیان تلفات وارد نشود.

طالبان نیز همواره گفته‌اند که افراد این گروه متوجه جان غیر نظامیان هستند.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه از وارد شدن تلفات به افراد ملکی شدیداً ابراز نگرانی کرد.